Od cystersów do oblatów
Wielkopolska Obra to pocysterski klasztor, którego obecnie gospodarzami są misjonarze oblaci. Można tu podziwiać nie tylko zabytkowe wnętrze kościoła św. Jakuba Większego, ale także nową bibliotekę z 70 tysiącami woluminów i muzeum misyjne.
Warto na początek zauważyć, że historia osady znajdującej się na terenie dzisiejszej Obry rozpoczyna się w okresie mezolitu i neolitu, czyli już na 3-4 tysiące lat przed Chrystusem. Natomiast pod koniec VII wieku po Chrystusie istniała tu osada, której mieszkańcy zajmowali się wyrobem naczyń i ozdób. Najprawdopodobniej już około 1170 roku wybudowano w Obrze murowaną kaplicę rodu Sedziwojów, a 50 lat później kościół pw. św. Elżbiety, który stał się kościołem parafialnym.
Duszpasterstwo, rybołówstwo i sadownictwo
Jak trafili w to miejsce cystersi? To kantor i kanonik kościoła metropolitalnego gnieźnieńskiego o imieniu Sędziwój wybudował kościół i klasztor z drzewa w swojej wsi Obra, nad rzeką o tej samej nazwie i w 1231 roku sprowadził zakonników z klasztoru łękneńskiego. Na ich utrzymanie ofiarował Obrę, Górkę, Krutlę, Gromadzino, Godlewo i Jażyniec z polami, łąkami, borami, jeziorami, młynami i wolnym połowem ryb na rzekach Obrze i Dojcy. Zakonnicy troszczyli się o duszpasterstwo, ale i o rozrost posiadłości, zatrudniali miejscowych ludzi, zajmowali się gospodarką rolną, hodowlą, rybołówstwem, bartnictwem i młynarstwem, a nieco później także melioracją, ogrodnictwem i sadownictwem. Od XVII wieku w pobliżu klasztoru istniała szkoła, w której zakonnicy uczyli dzieci z Obry śpiewu i muzyki. Niestety w czasie Potopu szwedzkiego doszło do zubożenia klasztoru i mieszkańców wsi. Kolejny wiek przyniósł jeszcze większą tragedię - epidemię cholery. W Obrze umarło wtedy około 500 osób. Jednak mieszkańcy nie poddali się. W XVIII wieku rozpoczęli budowę kościoła i zabudowań klasztornych, które można podziwiać obecnie.
Wniebowzięta Maryja
Świątynia w Obrze wybudowana według planów Jana Catenazziego przyjęła wezwanie św. Jakuba Większego. Na zewnątrz ma ona około 49 metrów długości i niecałe 18 metrów szerokości. Kościół składa się z części wieżowej, czyli kruchty, trzech przęseł nawy (dających się wyróżnić dzięki m.in. szerokim filarom, podtrzymującym sklepienia) i prezbiterium. Ołtarz główny to tabernakulum, nad którym znajduje się obrotowa komora z wnękami do umieszczenia w nich krzyża i monstrancji. Po bokach tabernakulum stoją: św. Bernard z krzyżem, włócznią i gąbką na kiju oraz św. Benedykt z książką - regułą życia zakonnego. Część druga ołtarza to wspaniały obraz Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny namalowany przez Szymona Czechowicza. Malarz ukazał na nim Matkę Bożą wznoszącą się w niebo wśród aniołów. Nad obrazem Wniebowzięcia można zauważyć postać patrona świątyni, czyli św. Jakuba Apostoła. A to nie wszystko, co można tu podziwiać. W prezbiterium znajdują się osiemnastowieczne stalle, czyli chóry zakonne, wykonane i złocone przez malarza Chrzanowskiego. Dalej można zobaczyć ambonę w kształcie „rogu obfitości”. Natomiast polichromia kościoła św. Jakuba Większego to przede wszystkim jego sklepienie. Freski powstałe w XVIII wieku przedstawiają sceny z życia cystersów. Główną ich postacią jest św. Bernard, chociaż można też zobaczyć na nich m.in. Trójcę Świętą, Maryję, chóry anielskie, św. Cecylię, św. Wojciecha, św. Stanisława, sceny ustanowienia uroczystości Ciała i Krwi Pańskiej, sceny z Apokalipsy św. Jana i wiele innych.
Muzeum i biblioteka
W styczniu 1836 roku klasztor został oficjalnie odebrany zakonnikom. Kościół klasztorny zamieniono wtedy na świątynię parafialną, natomiast klasztor na dom księży emerytów. Zamknięto go w 1852 roku oddając jako „zimowe” lokum dla jezuitów, którzy prowadzili misje w parafiach nawiedzonych zarazą.?W 1926 roku pusty pocysterski klasztor powierzony został Misjonarzom Oblatom Maryi Niepokalanej, a ci przeznaczyli go na Wyższe Seminarium Duchowne. Rok później zajęli się także duszpasterstwem w miejscowej parafii.?Kiedy wybuchła II wojna światowa wykładowcy zostali aresztowani, część zakonników wywieziona do obozów koncentracyjnych, a w murach klasztoru Niemcy utworzyli szkołę dla policji, potem szpital dla chorych na gruźlicę. Wraz z zakończeniem wojny do Obry wrócili oblaci. Na terenie seminarium powstało muzeum misyjne, które wśród zbiorów posiada zabytki sztuki sakralnej pozostałe po pobycie cystersów i pamiątki ofiarowane przez oblatów, którzy prowadzą działalność ewangelizacyjną w ponad 60 krajach, prawie na wszystkich kontynentach. Znajdziemy tu m. in. eksponaty pochodzące z Chin, Tajlandii, Kamerunu, Tanzanii, Madagaskaru, Lesotho, Brazylii, Paragwaju, północnej Kanady, Sri Lanki, Uzbekistanu, Turkmenistanu, Polski i Ukrainy. Tuż przy gmachu seminarium wybudowana została biblioteka zawierająca 70 tysięcy woluminów, kilkaset tytułów czasopism i przestronną czytelnię. Teraz oblaci zapraszają nie tylko do obejrzenia ekspozycji misyjnej w murach seminarium, ale także do zwiedzania całego obiektu klasztornego cystersko-oblackiego. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej www.obra.oblaci.pl.
Tekst Renata Jurowicz
Komentarze
Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!