Fara Świętego Stanisława
Muzykujący aniołowie, naturalnej wielkości figury i olbrzymie rozety to najbardziej charakterystyczne elementy ostrowskiej konkatedry.
Ostrowska konkatedra posiada szes?c? kaplic bocznych: Serca Jezusowego, św. Jo?zefa, czyli dawna? św. Anny, św. Teresy od Dziecia?tka Jezus, Matki Boz?ej Cze?stochowskiej z witraz?ami ukazuja?cymi muzykuja?cych anioło?w, ufundowanymi przez ks. Walentego S?migielskiego, a takz?e Matki Boz?ej Nieustaja?cej Pomocy z jej wizerunkiem namalowanym przez malarza z Gliwic Ukleje?, oraz św. Antoniego.
Sztuka głosi Boga
W ołtarzu Serca Jezusowego znajduja? sie? wykonane około 1930 roku przez Marcina Roz?ka naturalnej wielkos?ci, drewniane rzez?by, przedstawiaja?ce s?wie?tych: Alojzego Gonzage?, Wincentego a? Paulo, Franciszka Serafickiego z Asyz?u i Stanisława Kostke?. Po przeciwnej stronie wne?trza kos?cioła, w ołtarzu Matki Boz?ej Nieustajacej Pomocy podobne figury, takz?e naturalnej wielkos?ci, ale wyrzez?bione przez Władysława Marcinkowskiego, ukazuja? s?wie?tych: Kazimierza Jagiellon?czyka, Jacka Odrowa?za, apostoła Andrzeja, biskupa Stanisława i Jana Nepomucena. Powyz?ej obu kaplic bocznych zachwycaja? ogromne freski przedstawiaja?ce Boz?e Narodzenie i Wniebowsta?pienie. W sa?siaduja?cych z kruchta? dwo?ch kolejnych kaplicach bocznych zwraca uwage? obraz Matki Bozej Czestochowskiej i wyrzez?biony przez poznan?skiego artyste? Z?oka s?w. Antoni z Padwy.
Nieopodal kaplicy Serca Jezusowego znajduja? sie? niewielkie kaplice pos?wie?cone s?w. Jo?zefowi i s?w. Teresie od Dziecia?tka Jezus. W pierwszej umieszczony jest obraz „S?w. Anna Samotrzecia” z XVII wieku, ze s?w. Anna?, jej co?rka? Maryja? i Dziecia?tkiem. Powyz?ej namalowani na s?cianie aniołowie trzymaja? lilie?i ro?ze. W ramionach transeptu wielkie rozety zawieraja? Ukrzyz?owanie i Zmartwychwstanie Zbawiciela oraz postacie anioło?w, a poniz?ej rozet zawieszone sa? pochodza?ce z 1891 roku, namalowane przez hrabiego Stanisława Szembeka obrazy: „Zwiastowanie”, „Ucieczka do Egiptu”, „Ukrzyz?owanie”, „Zmartwychwstanie” i „Nawiedzenie s?w. Elz?biety”. W cho?rze s?wia?tyni znajduje sie? jego kolejny obraz, przedstawiajacy chrzest Jezusa Chrystusa. W przęs?le sklepienia nawy gło?wniej, w miejscu, gdzie krzyz?uje sie? ona z transeptem, malarz Henryk Jackowski-Nostitz ukazał czterech Ewangelisto?w z ksie?gami Ewangelii i z istotami apokaliptycznymi - tetramorfami jako atrybutami. Zwro?c?my tez? uwage? na zdobia?ca? fronton marmurowej ambony mozaike? z popiersiem trzymaja?cego klucz apostoła Piotra. Pozostali apostołowie, wraz ze swymi atrybutami, wyobraz?eni zostali w niszach s?cian nawy gło?wnej. Liczne, symboliczne malowidła s?cienne znajduja? sie? natomiast na podłuczach arkad oddzielaja?cych nawy i ponad konfesjonałami. Freski te ukazuja? grzech pierworodny, Ukrzyz?owanie, Eucharystie?, Jakuba i Jude? jako lwa i lwiatko, alegorie sprawiedliwos?ci, me?stwa, wiary i roztropnos?ci, Jezusa Chrystusa pod postacia? jednoroz?ca, pelikana, gryfa oraz we?z?a miedzianego z opowies?ci o Mojz?eszu, a takz?e ło?dz? ze s?w. Piotrem i arke? z Noem jako obraz Kos?cioła. Pojawia sie? ro?wniez? feniks jako symbol Chrystusowego Zmartwychwstania oraz ul z pszczołami symbolizuja?cy Matke? Boza? i Kos?cio?ł.
Ozdobne organy
Liczace 33 głosy organy zbudowała dziesie?c? lat przed II wojna? s?wiatowa? poznan?ska firma Jo?zefa Stanisławskiego. Cho?r podpieraja? dwa filary z piaskowca. Takz?e z piaskowca wykonano płaskorzez?be? z organowej balustrady, przedstawiaja?ca? Matke? Boz?a? z Dziecia?tkiem. Drugi relief wien?czy drewniana? obudowe? organo?w, ukazujac biblijnego kro?la Dawida z harfa?, dwo?ch kle?cza?cych anioło?w ze s?piewnikami i dwa puchary. Ponadto obudowe? zdobia? trzej muzykuja?cy aniołowie, anielskie gło?wki, liczne ptaki, dwa konie i dwa psy, osioł, waz?, jaszczurka oraz zajac. Fauna ta nawia?zuje do mitycznego, trackiego poety, muzyka i s?piewaka - Orfeusza, kto?ry swa? gra? urzekał i uspokajał zwierze?ta. W pocza?tkach chrzes?cijan?stwa Orfeusz stał sie? symbolem Jezusa Chrystusa, poniewaz? zszedł do otchłani, jaka? był grecki Hades, i z niej powro?cił. Front prospektu organowego podpieraja? natomiast ramionami dwaj siedza?y chłopcy.
Tekst Justyna Sprutta
foto Monika Rubas
Komentarze
Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!