TELEFON DO REDAKCJI: +48 62 766 07 17
Augustyna, Ingi, Jaromira 30 Września 2020, 11:59
Dziś 19°C
Jutro 13°C
Szukaj w serwisie

Od 12 sekund w powietrzu

Od 12 sekund w powietrzu

Pierwszy lot samolotem z napędem silnikowym jednego z braci Wrightów w grudniu 1903 roku trwał zaledwie 12 sekund. Udało mu się przelecieć około 37 metrów. Obecnie z Warszawy do Nowego Jorku możemy dotrzeć w niecałe 10 godzin, a linie lotnicze zabierają na pokład swoich samolotów od 8 do 10 mln ludzi dziennie.

W XXI wieku samoloty zostały uznane za najbezpieczniejszy środek transportu. Znam osoby, które wielokrotnie latały samolotami i pewnie już nie robi to na nich wielkiego wrażenia. Chyba, że w powietrzu pojawią się turbulencje i lot jest mniej „spokojny”. Wsiadają na pokład ogromnej maszyny ze skrzydłami jak większość z nas do pociągu czy samochodu. Jednak na początku było zupełnie inaczej. Mało komfortu, za to przeżycia „z górnej półki” murowane. Tak było jakieś 100 lat temu, bo wbrew pozorom lotnictwo cywilne to młoda dziedzina. A w grudniu obchodzimy jego święto, być może ze względu na udane grudniowe loty braci Wrightów.

Święto lotnictwa
Międzynarodowy Dzień Lotnictwa Cywilnego przypada dokładnie 7 grudnia. Pomysłodawcą wydarzenia jest ICAO, czyli Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego, która w 1992 roku wystąpiła z wnioskiem o ustanowienie tego święta. Celem dnia lotnictwa cywilnego jest promocja transportu lotniczego i podkreślanie jego znaczenia dla rozwoju społecznego i gospodarczego.
Po raz pierwszy obchodzono go 7 grudnia 1994 roku, przypadała wtedy 50. rocznica podpisania Konwencji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego i utworzenia ICAO. Dwa lata później ONZ oficjalnie ogłosiła 7 grudnia Międzynarodowym Dniem Lotnictwa Cywilnego. Polska jest jednym z członków - założycieli, pierwotnych sygnatariuszy konwencji chicagowskiej. W 2013 roku nasz kraj został po raz pierwszy wybrany do Rady ICAO i w listopadzie 2016 roku zakończył swoją trzyletnią kadencję.

Pierwszy silnikowy
Wiek XX stał się dla lotnictwa czasem szybkiego rozwoju. Pierwszy udany lot samolotu z napędem silnikowym odbyli dwaj Amerykanie bracia Orvill i Wilbur Wright, a właściwie jeden z nich Orvill. Najpierw 14 grudnia 1903 roku Wilbur po raz pierwszy spróbował lotu ze wzniesienia i poleciał na odległość 36 metrów. Nie był to lot do końca udany, bo na koniec lekko uszkodził samolot. Następne próby miały miejsce 17 grudnia 1903 roku. Czytałam, że około godziny 10.35 Orville Wright wzbił się w powietrze, a jego lot na odległość około 37 metrów trwał 12 sekund. W czwartym locie tego dnia jego brat Wilbur przeleciał 279 metrów w 59 sekund. Potem kiedy swoimi próbami zainteresowali wojsko, otrzymali za zadanie, by polecieć zabierając również pasażera. I tu mieli kłopot: bowiem obiecali swojemu ojcu, że nie będą latali razem. Bał się, że zginą podczas prób samolotowych. Znalazł się jednak chętny do współpracy i mogli próbować dalej. Były to początki lotów pasażerskich.
W Europie silnikowymi samolotami zajmował się Louis Bleriot, który w 1909 roku przeleciał nad kanałem La Manche. Francuzowi udało się pokonać 40 kilometrów. Jego samolot, Bleriot typ XI, był pierwszym, który produkowano na szerszą skalę. Natomiast w 1914 roku w powietrze wzbił się pierwszy komercyjny pasażer samolotu, który pokonał na Florydzie 37-kilometrową trasę. Za 22 minuty lotu zapłacił wtedy 400 dolarów, przeliczając obecnie byłaby to 10 tysięcy.

Już 800 km/godz.
Samoloty, które na początku historii lotnictwa cywilnego rozwijały prędkość około 75 km/godz., później latały z prędkością około 160 km/godz. Dla porównania dodam, że obecnie „powietrznemaszyny nowoczesnych linii lotniczych osiągają prędkość około 800, a nawet 1000 km/godz. Kiedyś lot z Berlina do Królewca trwał z międzylądowaniami kilkanaście godzin. Teraz z Warszawy za ocean do Nowego Jorku polecimy około 10 godzin. I jeszcze jedna informacja na dodatek, to szczególnie dla tych, którzy martwią się, że wylatując samolotem zapłacą za nadbagaż. Na początku historii lotów pasażerskich nie tylko ważono bagaż, ale również pasażerów. Z czasem starano się jak najlepiej wypełnić czas przelotu, dlatego pasażerom zaczęto również serwować posiłki.
Teraz jeszcze o tych, którzy siedzą za sterami samolotów, czyli o pilotach, bo tutaj też nastąpiły zmiany. Kobieta za sterami samolotu pasażerskiego pojawiła się po raz pierwszy w latach 60. XX wieku. Pierwsza w dużych liniach lotniczych na Zachodzie była Turi Wideroe z Norwegii. Podobno jej pojawienie się w SAS wzbudziło prawdziwą sensację.

Niemcy, Amerykanie i Holendrzy
Pierwszą linią lotniczą była firma DELAG, czyli Deutsche Luftschiffahrts-Aktiengesellschaft, która powstała w 1909 roku. Jednak na wyposażeniu nie miała ona samolotów, lecz sterowce produkcji Zeppelina. Natomiast po raz pierwszy transport samolotowy uruchomiła amerykańska firma St. Petersburg-Tampa Airboat Line na Florydzie. Historyczny pierwszy lot odbył się 1 stycznia 1914 roku, a ładunkiem były egzemplarze gazety „Petersburg Times”.
Według niektórych jako pierwsze 5 lutego 1919 roku powstały pasażerskie linie lotnicze Deutsche Luft-Reederei, które latały na trasie Berlin-Weimar. Później, 7 października tego samego roku, utworzono holenderskie linie lotnicze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM), które swój pierwszy lot odbyły 17 maja 1920 roku. Linie KLM istnieją do dzisiaj i przez wielu nazywane są najstarszymi pasażerskimi liniami lotniczymi ma świecie. Następne utworzono kolumbijskie Aerovias Nacionales de Colombia SA z siedzibą w Bogocie. Obecnie ich głównym węzłem jest Port lotniczy Bogota-El Dorado, a właścicielem jest mający polskie i brazylijskie obywatelstwo Germán Efromovich.

Pierwsze polskie prywatne
Aero-Targ to pierwsza linia lotnicza na ziemiach polskich założona 10 maja 1921 roku w Poznaniu. Miała obsługiwać uczestników i odwiedzających I Targi Poznańskie. Komitet organizacyjny pierwszej edycji Targów Poznańskich postanowił uruchomić - podczas trwania imprezy - połączenie lotnicze pomiędzy Poznaniem, Warszawą i Gdańskiem, by uczestnicy targów mogli szybko dotrzeć do Poznania. Na uruchomienie linii potrzebowali pięć milionów marek polskich. Aero-Targ nawiązał współpracę z gdańskim towarzystwem przewozowym Danziger Luftpost, od którego wypożyczył sześć Junkersów F13.
Linia rozpoczęła działalność 28 maja 1921 roku w dniu otwarcia targów i latała do 5 czerwca 1921 roku, czyli do dnia ich zamknięcia. Z okazji uruchomienia połączenia Poczta Polska wydała okolicznościowy znaczek dopłaty do przesyłki lotniczej. W czasie trwania targów wykonano 58 lotów na trasie Poznań - Warszawa - Poznań i 30 lotów na trasie Poznań – Gdańsk – Poznań. Przewieziono około 100 pasażerów i 3000 kilogramów przesyłek. Jednak przedsięwzięcie okazało się deficytowe i pięć milionów marek, wyłożonych na potrzeby linii, nie zwróciło się organizatorom.

LOT i lotniska
Obecnie istniejące polskie linie lotnicze, czyli PLL LOT są jedną z najstarszych czynnych linii lotniczych świata. Zostały utworzone 29 grudnia 1928 pod nazwą Linie Lotnicze LOT Sp. z o.o. z połączenia działających w kraju prywatnych linii lotniczych Aerolot i Aero. Faktyczną działalność linie rozpoczęły 1 stycznia 1929 roku. Pierwszą flotę naszych linii stanowiło 21 samolotów pasażerskich: 15 sztuk Junkersów F 13 i 6 sztuk Fokkerów F.VIIa/1m. Od 1 stycznia 1929 roku LOT realizował loty na sześciu trasach krajowych: Warszawa - Łódź - Poznań, Gdańsk - Warszawa, Warszawa - Lwów, Warszawa - Katowice, Warszawa – Bydgoszcz, Katowice - Kraków oraz jednej międzynarodowej: Katowice - Brno - Wiedeń. W kwietniu 1930 roku uruchomiono trasę do Bukaresztu z lotniska mokotowskiego, a kolejnymi kierunkami były: Ateny, Bejrut i Helsinki. Pierwszymi samolotami polskiej produkcji eksploatowanymi przez LOT były PWS-24 i PWS-24 bis oraz RWD-5.
W swojej historii polskie linie przeżywały zawirowania. W 2012 alarmowano, że trwa ich kryzys, z którego ostatecznie udało się wyjść. I niedawno, w 2018 roku PLL LOT został wyróżniony przez Global Traveler, jako najlepsza linia Europy Wschodniej. Na początku obecnego roku linie między innymi uruchomiły połączenie z Warszawy oraz Budapesztu do portu London City. Natomiast na sierpień 2020 roku planowany jest start połączenia z Krakowa do Nowego Jorku - JFK, a także z Warszawy do San Francisco. Dodam jeszcze, że w pierwszej połowie 2019 roku polskie lotniska obsłużyły 22,3 mln pasażerów, czyli o 7 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Liderem wśród krajowych portów lotniczych pod względem liczby pasażerów jest Lotnisko Chopina w Warszawie, jednak większy wzrost liczby obsłużonych pasażerów osiągnął w pierwszym półroczu 2019 roku Port lotniczy Kraków - Balice.
Wśród przewoźników lotniczych na pierwszym miejscu pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje irlandzki Ryanair, ale najszybciej „rosnącym” przewoźnikiem jest nasz LOT, który przewiózł ponad 702 tys. pasażerów więcej niż w tym samym okresie 2018 roku. Na koniec wszystkim, liniom i ich pilotom oraz pasażerom korzystającym z ich usług życzę udanych, bezwypadkowych lotów.

Renata Jurowicz

Galeria zdjęć

Dodaj komentarz

Pozostało znaków: 1000

Komentarze

Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!