XXII Niedziela Zwykła
Prawo Boże a zwyczaje
Z Ewangelii według Świętego Marka
Zebrali się u Jezusa faryzeusze i kilku uczonych w Piśmie, którzy przybyli z Jerozolimy. I zauważyli, że niektórzy z Jego uczniów brali posiłek nieczystymi, to znaczy nie umytymi rękami. Faryzeusze bowiem i w ogóle Żydzi, trzymając się tradycji starszych, nie jedzą, jeśli sobie rąk nie obmyją, rozluźniając pięść. I gdy wrócą z rynku, nie jedzą, dopóki się nie obmyją. Jest jeszcze wiele innych zwyczajów, które przejęli i których przestrzegają, jak obmywanie kubków, dzbanków, naczyń miedzianych. Zapytali Go więc faryzeusze i uczeni w Piśmie: „Dlaczego twoi uczniowie nie postępują według tradycji starszych, lecz jedzą nieczystymi rękami?” Odpowiedział im: „Słusznie prorok Izajasz powiedział o was, obłudnikach, jak jest napisane: «Ten lud czci mnie wargami, lecz sercem swym daleko jest ode mnie. Ale czci na próżno, ucząc zasad podanych przez ludzi». Uchyliliście przykazanie Boże, a trzymacie się ludzkiej tradycji”. Potem przywołał znowu tłum do siebie i rzekł do niego: „Słuchajcie mnie wszyscy i zrozumiejcie. Nic nie wchodzi z zewnątrz w człowieka, co mogłoby uczynić go nieczystym; lecz co wychodzi z człowieka, to czyni człowieka nieczystym. Z wnętrza bowiem, z serca ludzkiego pochodzą złe myśli, nierząd, kradzieże, zabójstwa, cudzołóstwa, chciwość, przewrotność, podstęp, wyuzdanie, zazdrość, obelgi, pycha, głupota. Wszystko to zło z wnętrza pochodzi i czyni człowieka nieczystym”.
Czytanie z Księgi Powtórzonego Prawa
Mojżesz powiedział do ludu izraelskiego: „A teraz, Izraelu, słuchaj praw i nakazów, których uczę was wypełniać, abyście żyli i doszli do posiadania ziemi, którą wam daje Pan Bóg waszych ojców. Nic nie dodacie do tego, co ja wam nakazuję, i nic z tego nie odejmiecie, zachowując nakazy waszego Pana Boga, które na was nakładam.
Strzeżcie ich i wypełniajcie je, bo one są waszą mądrością i umiejętnością w oczach narodów, które usłyszawszy o tych prawach, powiedzą: «Z pewnością ten wielki naród to lud mądry i rozumny». Bo któryż naród wielki ma bogów tak bliskich, jak Pan Bóg nasz, ilekroć Go wzywamy? Któryż naród wielki ma prawa i nakazy tak sprawiedliwe, jak całe to Prawo, które ja wam dziś daję?”
Czytanie z Listu Świętego Jakuba Apostoła
Bracia moi umiłowani: Każde dobro, jakie otrzymujemy, i wszelki dar doskonały zstępuje z góry, od Ojca świateł, u którego nie ma przemiany ani cienia zmienności. Ze swej woli zrodził nas przez słowo prawdy, byśmy byli jakby pierwocinami Jego stworzeń. A przyjmijcie w duchu łagodności zaszczepione w was słowo, które ma moc zbawić dusze wasze. Wprowadzajcie zaś słowo w czyn, a nie bądźcie tylko słuchaczami oszukującymi samych siebie. Religijność czysta i bez skazy wobec Boga i Ojca wyraża się w opiece nad sierotami i wdowami w ich utrapieniach i w zachowaniu siebie samego nieskalanym od wpływów świata.
Nakaz Prawa
Kiedy otwieramy i czytamy Ewangelię, to możemy zauważyć, że Żydzi (zwłaszcza faryzeusze i uczeni w Piśmie) spierali się z Jezusem o Prawo, które w imieniu Boga nadał im Mojżesz. Zdawali oni sobie sprawę z tego, że jako naród wybrany przez Boga mają trzymać się tego Bożego Prawa (zob. Ps 119). To Prawo potwierdzało także ich wyjątkowość pośród innych narodów: „W tym bowiem wyrazi się wasza mądrość i rozsądek wobec innych narodów, które – gdy usłyszą o tych ustawach – powiedzą: «Ten wielki naród naprawdę jest ludem mądrym i rozsądnym». Bo czy jest jakiś wielki naród, który by miał bogów tak bliskich, jak Pan, nasz Bóg, ilekroć go wzywamy? Czy jest jakiś wielki naród, który by miał ustawy i nakazy tak sprawiedliwe, jak całe to Prawo, które dziś wam daję?” (Pwt 4, 6-8). I Jezus nie odrzucał tego Prawa (zob. Mt 5, 18-19), powiedział przecież: „Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Przyszedłem nie po to, aby je znieść, ale wypełnić” (Mt 5, 17). To Jezusowe wypełnienie Bożego Prawa ma potrójne znaczenie: po pierwsze: w Jezusie realizują się i spełniają wszystkie zapowiedzi Prawa i Proroków. To wszystko było skierowane ku Jezusowi i do Niego się odnosiło; po drugie: Jezus pełni wolę Boga; po trzecie: Jezus chce to Prawo udoskonalić, doprowadzić do tego, aby w pełni wyrażało to, czego Bóg chce dla i od człowieka. I dlatego Jezus „prostuje” i koryguje patrzenie i myślenie Żydów. Prowadzi ich „na głębię” (Łk 5, 4); nie chce, by zatrzymywali się tylko na tym, co zewnętrzne. Dotyczy to także pojęcia „czystości”. Żydzi, trzymając się zaleceń Księgi Kapłańskiej (11-16), zwracali uwagę na to, aby zachowywać odpowiedni stan (czystość rytualna), który pozwalał im uczestniczyć w modlitwach i nabożeństwach świątynnych, a także nie „brudzić się” tym, co pogańskie, czyli być czystym przed Bogiem. Ta czystość rytualna dotyczyła też uwolnienia od grzechów (por. obrzęd przebłagania w Księdze Kapłańskiej 16). Stąd mamy piękne słowa w Psalmie 51: „Obmyj mnie zupełnie z mojej winy i oczyść mnie z grzechu mojego... Pokrop mnie hizopem, abym stał się czysty, obmyj mnie, bym nad śnieg był bielszy... Stwórz we mnie czyste serce, Boże” (4. 9. 12). Jezus przypomina więc, że prawdziwa czystość ma charakter wewnętrzny: „Słuchajcie mnie i zrozumiejcie. Nic nie wchodzi z zewnątrz w człowieka, co mogłoby uczynić go nieczystym; lecz co wychodzi z człowieka, to czyni człowieka nieczystym” (Mk 7, 14-15). Stąd też „szczęśliwi, którzy mają czyste serce, ponieważ oni będą oglądać Boga” (Mt 5, 8). I to właśnie Jezus daje tę „czystość”, która pozwala widzieć Boga: „Wy już jesteście oczyszczeni dzięki nauce, którą wam przekazałem. Trwajcie we Mnie tak, jak Ja w was. Podobnie jak winna gałązka nie może owocować sama z siebie, gdy nie trwa w krzewie, tak też i wy, jeśli nie będziecie trwać we Mnie” (J 15, 3-4). Naśladując więc Świętego Pawła, „modlę się, aby wasza miłość coraz bardziej wzrastała w poznaniu i wszelkim zrozumieniu, abyście umieli rozeznać to, co słuszne, i abyście dzięki temu pozostali czyści i nienaganni do dnia Chrystusa, przynosząc owoc sprawiedliwości przez Jezusa Chrystusa, na cześć i chwałę Bożą” (Flp 1, 9-11).
ks. Tomasz Kaczmarek
Słowo Boże na każdy dzień
Niedziela, 2 września
Pwt 4,1-2.6-8; Ps 15;
Jk 1,17-18.21b-22.27;
Mk 7,1-8.14-15.21-23
Poniedziałek, 3 września
1 Tes 4,13-18; Łk 4,16-30
Wtorek, 4 września
1 Kor 2,10b-16; Łk 4,31-37
Środa, 5 września
1 Kor 3,1-9; Łk 4,38-44
Czwartek, 6 września
1 Kor 3,18-23; Łk 5,1-11
Piątek, 7 września
1 Kor 4,1-5; Łk 5,33-39
Sobota, 8 września
Mi 5,1–4a lub Rz 8,28-30; Mt 1,1-16,18-23
Komentarze
Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!