TELEFON DO REDAKCJI: +48 62 766 07 17
Augustyna, Ingi, Jaromira 04 Grudnia 2020, 14:51
Dziś 19°C
Jutro 13°C
Szukaj w serwisie

Polskie pieśni maryjne (II)

Polskie pieśni maryjne (II)

Powszechna zasada głosi, iż sposób modlitwy jest wyrazem wiary. Duży udział pieśni maryjnych
w repertuarze śpiewów kościelnych w Polsce świadczy o maryjności naszej wiary.

W XVII wieku w czasie zarazy śpiewano pieśni „Gwiazdo morza” i „Gwiazda niebieska śmierć wykorzeniła”. W książeczce ks. St. Brzeżańskiego „Owczarnia w dzikim polu” zachowały się pieśni maryjne: „Witaj, Królowo nieba”, „Witam Cię, witam, Królowo niebieska”, „Bądź pozdrowiona Panienko Maryja” i „Wszyscy mieszkańcy dworu niebieskiego”. Już wtedy zaczął się szerzyć w Polsce kult niepokalanego poczęcia Maryi Panny. Świadczą o tym pieśni: „Ty, któraś pięknie dni swoje kończyła”, „Zawitaj, Córko Ojca przedwiecznego”, „Ciebie na wieki wychwalać będziemy”, „Matko niebieskiego Pana” i „Witaj, święta i poczęta niepokalanie”. Koniec XVIII i początek XIX wieku pod względem twórczości pieśniowej są stosunkowo jałowe. Wyjątek stanowią tzw. pieśni staniąteckie. Kancjonał zachowany w klasztorze Pań benedyktynek w Staniątkach koło Krakowa z 1754 roku zawiera 30 pieśni do Matki Bożej, spośród których wyróżniają się trzy: „Wszystkaś, wszystka piękna jest, kochanko moja”, „Najświętsza Panna, śliczna Maryja” i „Bądź wesoła, Panno czysta”. Kompozytorzy polscy na początku XIX wieku ulegali duchowi muzyki świeckiej, lekkiej, operowej, nadającej się bardziej na koncerty niż do śpiewu liturgicznego. Powoli jednak zwyciężał ruch odnowy, inspirowany przez środowisko szkół muzycznych w Ratyzbonie i Monachium oraz przez stowarzyszenia cecyliańskie. Wpisał się w ten ruch ks. M. M. Mioduszewski, który zebrał tradycyjne pieśni, opracowując swój „Śpiewnik kościelny” (1838). W tym śpiewniku znajduje się 60 pieśni maryjnych.
Wśród kompozytorów melodii do pieśni maryjnych tego okresu znajdują się tacy, jak: K. Kurpiński, K. Studziński, M. Rudkowski, T. Klonowski, J. Surzyński, ale także Filipina Brzezińska, autorka melodii pieśni „Nie opuszczaj nas” i „Weź w swą opiekę”. Iwo Czeżowski (1814-1889) napisał pieśń „Idźmy, tulmy się jak dziatki”. Ks. J. Morelowskiemu zawdzięczamy pieśń „O, której berła”. M. Surzyński (1866-1924) skomponował m.in. melodie do pieśni: „Maj przeminie”; „Bogarodzico, przeczysta Panno”. Wśród autorów pieśni maryjnych wyróżnia się jezuita o. Karol Antoniewicz (1807-1852). Znany jest on nie tylko z licznych wierszy na cześć Maryi, ale też z tekstów, do których następnie komponowano melodie. Należą do nich do dziś śpiewane utwory: „Nie opuszczaj nas”, „Biedny, kto Ciebie”, „O Maryjo, przyjm w ofierze”, „Panie, w ofierze Tobie dzisiaj składam”. Przyczynił się także do wzbogacenia repertuaru nabożeństw majowych, publikując w 1850 roku we Lwowie „Wianeczek majowy”, a w nim znane pieśni: „Zawitaj dla nas majowy poranek” czy „Chwalcie, łąki umajone”. Pojawia się w tym okresie wiele śpiewników kościelnych. „Śpiewnik kościelny dla użytku wiernych diecezji tarnowskiej” (1888) ma 26 pieśni maryjnych. Natomiast „Śpiewnik kościelny katolicki” (1917) ma już tych pieśni 162. W popularnym śpiewniku dla młodzieży (Kraków 1878), opracowanym przez ks. J. Siedleckiego, znajduje się 30 pieśni o Matce Bożej. Natomiast w wydaniu jubileuszowym (1928) jest już 92 pieśni. Do bardziej udanych należą pieśni skomponowane przez ks. A. Chlondowskiego, np. „Maryjo, ja twe dziecię”; „O Panno, do twych świętych nóg”. Zjawiskiem szczególnym jest ukazanie się „Śpiewnika maryjnego”, do którego pieśni zebrał ks. Jan Szyca, a opracował ks. L. Świerczek (Warszawa 1957). Zawiera on poza Mszą ku czci MB Nieustającej Pomocy oraz Mszą maryjną 280 maryjnych pieśni kościelnych oraz 70 pozakościelnych (np. pątniczych i przygodnych).

Ks. Jacek Paczkowski

Galeria zdjęć

Dodaj komentarz

Pozostało znaków: 1000

Komentarze

Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!