TELEFON DO REDAKCJI: 62 766 07 07
Augustyna, Ingi, Jaromira 28 Marca 2024, 10:29
Dziś 19°C
Jutro 13°C
Szukaj w serwisie

Gender ? teoretyczne rozważania czy kwestia społeczna?

Gender – teoretyczne rozważania

czy kwestia społeczna?

Wraz z rozwojem społeczeństwa rodzą się nowe problemy, kwestie społeczne. Pierwsza encyklika w całości poświęcona sprawom społecznym, Rerum novarum, wydana przez Leona XIII w 1891 roku, dotyczyła kwestii robotniczej. Problem pracy jest wciąż ważnym tematem rozważań Nauki społecznej Kościoła i w obliczu nowych sytuacji ma istotne znaczenie. W ostatniej encyklice społecznej Caritas in veritate papież Benedykt XVI, stwierdza, że „kwestia społeczna stała się radykalnie kwestią antropologiczną” (Caritas in veritate, 75). Pytanie „kim jest człowiek?” i odpowiedź na nie pozostaje już tylko w sferze rozważań filozoficznych, ale ma ogromny wpływ na całe życie społeczne. Problem powstaje, gdyż coraz częściej prawo wolności wyboru staje się prawem nadrzędnym, nawet ponad prawem naturalnym. Przykładem tego jest teoria, czy też nawet już ideologia gender.

Ostatnio pojawiły się artykuły mówiące na ten temat i na pewno wielu rozumie, w czym tkwi problem. Pokrótce jednak postaram się nakreślić główne myśli całej teorii. Jest ona konsekwencją całego procesu kulturowego buntu przeciwko rzeczywistości ludzkiej natury. Jej początki można zobaczyć w teoriach nowozelandzkiego psychologa Johna Moneya (1921 – 2006). Na podstawie swoich obserwacji i badań wskazywał, że istnieje płeć biologiczna męska i żeńska, ale to mówił także o tożsamości płciowej, która pojawia się z rozwojem i jest przyjmowana według upodobań osobnika, nie zawsze zgodnie z płcią biologiczną. Więc dokonał rozróżnienia na płeć biologiczną, wynikającą z natury i płeć psychiczną i społeczną, dla rozróżnienia wprowadził pojęcie „gender” w odniesieniu do sfery psychicznej i społecznej.

Na początku koncepcja gender dotyczyła obserwacji zachowań mężczyzny i kobiety w relacji do swojej płci biologicznej. Studia nad gender w zasadzie dotyczyły roli społecznej mężczyzny i kobiety. Drugi etap to rozumienie gender w znaczeniu konstrukcji społecznej albo kulturowej, czyli spojrzenie na stereotypowe role, jakie w społeczeństwie przypisuje się mężczyźnie albo kobiecie tylko ze względu na naturalne różnice biologiczne. W tym znaczeniu studia nad gender ukazują relację władzy albo dominacji mężczyzny nad kobietą. Na końcu pojawia się nowe wywrotowe wręcz znaczenie gender, które jest definiowane jako indywidualne postrzeganie swojej tożsamości płciowej, bez względu na płeć biologiczną. W ten sposób nie ma już tylko rozróżnienia na mężczyznę i kobietę, ale w zależności od tego jak ktoś siebie postrzega, może się określić jako mężczyzna, kobieta, homoseksualista, transseksualista itd., w tym samookreśleniu płeć biologiczna nie ma żadnego znaczenia.

Można by powiedzieć, że jakaś kolejna teoria wywrotowa, wymyślona przez naukowców. Problem pojawia się nie ze względu na rozważania teoretyczne, ale ze względu na wdrażanie tej teorii w życie i żądanie ustanowienia praw, które by taki stan rzeczy sankcjonowały. Dlatego można mówić o ideologii gender, która coraz bardziej wkracza w życie społeczne. Mówi się coraz częściej o przypadkach, w których rodzice nie określają płci dziecka, ponieważ uważają, że ona samo, gdy dorośnie będzie mogło zdecydować kim chce być. Jak już wspomniałem na wstępie mamy do czynienia z absolutyzacją prawa wolnego wyboru, które staje tutaj ponad naturą i ponad prawem naturalnym. Pamiętajmy, że dekalog jest oparty na prawie naturalnym i wyobraźmy sobie sytuację, w której złodziej pochwycony na kradzieży powie, że on nie uznaje dekalogu i siódme przykazanie go nie dotyczy i on sam określa, co może robić, a co nie. Myślę, że w przypadku ideologii gender mamy analogiczną sytuację. Nie jest to ideologia, która chce wprowadzić nowy porządek, tylko może doprowadzić do społecznej destrukcji.

ks. Paweł Guździoł

Dodaj komentarz

Pozostało znaków: 1000

Komentarze

Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!