Spotkanie z muzyką baroku
Klawesyn oraz flet traverso i flet prosty zabrzmiały podczas koncertu wielkopostnego w wykonaniu Justyny Wójcikowskiej i Emilii Mamińkiej w kościele NMP Królowej Polski w Ostrowie Wielkopolskim.
Emilia Mamińska to studentka studiów II stopnia w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie klawesynu dr hab. Ewy Mrowcy. Natomiast Justyna Wójcikowska jest absolwentką klasy fletu podłużnego prowadzonej przez dra hab. Marka Nahajowskiego oraz studentką klasy fletu traverso prowadzonej przez dr hab. Magdalenę Pilch w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Swoje umiejętności rozwija m.in. w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu.
Utwory, w które wsłuchano się w czasie koncertu, skomponowali żyjący na przełomie XVII i XVIII wieku Jacques Hotteterre, Antoine Forqueray i Georg Philipp Telemann, czyli kompozytorzy francuskiego i niemieckiego baroku. - Jacqueau Hotteterre to kompozytor francuski urodzony w 1674 roku, zmarł w 1750 roku, w tym samym co Jan Sebastian Bach. Pochodził z rodziny muzyków. Był autorem duetów, triów, sonat, rond, miniatur na flet i basso continuo oraz napisał dwa zbiory suit na flet i basso continuo i właśnie jedną z nich dzisiaj usłyszymy – mówił prowadzący koncert proboszcz ks. prałat Zbigniew Cieślak. Natomiast Francuz Antoine Forqueray (1672-1745) był nie tylko kompozytorem, ale również instrumentalistą - gambistą. Forqueray był zatrudniony jako królewski kapelmistrz. Jedynie część z jego dzieł wydał syn kompozytora.
- Styl muzyczny Forqueray był wzorowany na energicznym stylu włoskim. Dziś usłyszymy, jako trzeci utwór koncertu, jego suitę w tonacji d-moll na klawesyn solo - podkreślił ks. proboszcz Cieślak. Drugą część koncertu wypełniła muzyka Georga Philippa Telemana (1681 - 1767), niemieckiego kompozytora baroku. Poza kompozycją drugą jego profesją było prawo, które studiował na uniwersytecie w Lipsku. Po studiach przebywał m.in. w Żarach na Łużycach, odwiedził Kraków i Pszczynę, jak podkreślił prowadzący koncert, miasta te miały ogromne znaczenie dla jego twórczości. - To właśnie dzięki zamieszkaniu na tych terenach Telemann zafascynował się polską muzyką ludową, która stała się inspiracją dla jego wielu kompozycji instrumentalnych takich jak: sonaty skrzypcowe, suita polska, koncerty polskie na czworo skrzypiec oraz w sześć partit alla pollacca na skrzypce, flet oraz basso continuo. Ponadto Telemann skomponował: 15 Mszy, 46 pasji, 35 oratoriów, 50 oper, utwory klawesynowe i organowe, w tym fantazje i fugi, sonaty solowe i triowe, muzykę kameralną na przeróżne składy - zauważył Ks. Proboszcz.
Renata Jurowicz
Komentarze
Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!