TELEFON DO REDAKCJI: 62 766 07 07
Augustyna, Ingi, Jaromira 28 Marca 2024, 19:17
Dziś 19°C
Jutro 13°C
Szukaj w serwisie

Chrystus w liturgii

Chrystusw liturgii

„Współczesne chrystologie IX - Chrystus w liturgii” pod takim hasłem odbywała się konferencja międzynarodowa w Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Kaliskiej. Kaliska konferencja była dziewiątą z kolei i trwała od 16 do 17 listopada.

Organizatorem konferencji był Wydział Teologiczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Wyższe Seminarium Duchowne w Kaliszu. Ojcami projektu „Współczesne chrystologie” są ks. prof. dr hab. Bogdan Ferdek z PWT we Wrocławiu i o. prof. dr hab. Bogusław Kochaniewicz z Wydziału Teologicznego UAM w Poznaniu. W sympozjum wzięli udział liturgiści, dogmatycy, a także inni teologowie z całej Polski, którzy wygłosili swoje referaty. Kaliska konferencja była dziewiątą z kolei.
Gospodarzem spotkania był ks. prof. UAM dr hab. Dariusz Kwiatkowski, który w słowie wstępnym podkreślił, że istotą konferencji jest ukazanie rangi liturgii, ponieważ bywa, że liturgika jest traktowana jako dodatek do teologii pastoralnej i traktowana jest bardzo marginalnie. Tak więc założeniem spotkania było, by poprzez różne aspekty ukazać jej obecność, jej relacje w stosunku do innych przedmiotów teologicznych. - Jako liturgiści cieszymy się, że zostaliśmy zaproszeni przez ks. prof. Kochaniewicza do udziału w tej konferencji i myślę, że ona ubogaci nas wszystkich. Cieszę, że są wśród nas przedstawiciele różnych ośrodków naukowych, jak z Torunia, Poznania, Lublina, Krakowa, Opola, Katowic Wrocławia, Tarnowa oraz z Warszawy i Rzeszowa - podkreślił ks. prof. Kwiatkowski otwierając obrady.

Obrady zostały podzielone na bloki. I tak od wczesnych godzin rannych w piątek, 16 listopada po przywitaniu wszystkich przez ks. biskupa Łukasza Buzuna, jako pierwszy głos zabrał ks. prof. UMK dr hab. Daniel Brzeziński z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Tytuł jego referatu brzmiał, „Liturgia jako anamneza Misterium Chrystusa”. - Liturgia jest działaniem samego Chrystusa, a wszystko inne, co nie jest liturgią choć byśmy definiowali jako liturgię, nią nie jest. Jest działaniem człowieka. Jako przykład podam choćby Różaniec. Odmawiany przez pięć milionów osób pod przewodnictwem Księdza Biskupa, a nawet Ojca Świętego nie jest liturgią. A tak zwane odmawianie Brewiarza, czyli sprawowanie Liturgii Godzin, przez jednego człowieka jest liturgią. Dlatego my musimy sobie uświadomić i znaleźć kryteria oddzielające co jest liturgią – zaznaczył Prelegent podkreślając, że w przypadku sakramentów i Liturgii Godzin to nie ma wątpliwości, ale w przypadku sakramentaliów to już trudno. Anamneza jest to właśnie kryterium odróżniające liturgię od nie liturgii. Tam, gdzie próbuje się opisać liturgię, bo jak zaznaczył ks. profesor Brzeziński liturgię się opisuje, gdyż trudno ją zdefiniować, bo nie ma adekwatnych i wyczerpujących definicji. Tak więc w konstytucji czy katechizmie liturgia jest opisywana, jako dzieło Jezusa Chrystusa Głowy Jego Kościoła. Jest to, wykonywanie kapłańskiej funkcji Chrystusa w nim, czyli w liturgii poprzez widzialne znaki. Dalej Ks. Profesor zaznaczył, że wskazując istotę liturgii chrześcijańskiej zarówno konstytucja, jak i katechizm przypominają, że zmartwychwstały Chrystus udzielając Apostołom Ducha Świętego powierzył im oraz im następcom władzę uświęcania i zbawiania. Ta sukcesja apostolska przekazywana jest od 20 wieków, przez sakrament święceń. - I dlatego możliwe jest nieprzerwane sprawowanie liturgii, w której Chrystus oraz działający in persona Christi biskupi i prezbiterzy wciąż uobecniają to samo dzieło, jakie dokonało się podczas Ostatniej Wieczerzy, na drzewie krzyża i w poranek wielkanocny – zaznaczył Prelegent. Całość referatu mówiący o liturgicznej anamnezie będzie można przeczytać w wydanej publikacji zawierającej wszystkie pozostałe referaty. Kolejnym prelegentem był o. prof. dr hab. Bogusław Kochaniewicz OP z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza z Poznania, który przedstawił referat na temat liturgii jako objawienie Misterium Chrystusa w ujęciu o. Salvatore Marsiliego OSB. Prof. Kochaniewicz zaznaczył na wstępie, iż znaki Starego Testamentu odnoszą się do obietnicy, natomiast znaki Nowego Testamentu dotyczą realizacji tejże obietnicy. - Dlatego zdaniem włoskiego Benedyktyna, jeśli chodzi o Nowy Testament, należy mówić o znaku rzeczywistości, o znaku wydarzenia. Chrystus bowiem ofiaruje całą zawartość jaką zawierają te znaki – podkreślił Prelegent dodając, że poprzez ryt sakramentalny wchodzimy bowiem do rzeczywistości siedmiu sakramentów i tajemnicy paschalnej Chrystusa, która niosą w sobie. W tym miejscu zawiązuje się relacja pomiędzy bezpośredniością objawienia Chrystusa a pośrednictwem znaków. - I ta relacja jest fundamentem dla doktryny Marsilio - zaznaczył Prelegent. Trudno w kilku zdaniach streścić tenże wykład i dlatego również odsyłam do publikacji. Pierwszą część konferencji zakończyło wystąpienie ks. prof. UAM dr hab. Dariusza Kwiatkowskiego (UAM Poznań). Tytuł referatu to „Zbawcza obecność Chrystusa w liturgii na podstawie Konstytucji liturgicznej Sacrosanctum Concilium i Katechizmu Kościoła Katolickiego. W części wygłoszonego referatu Ks. Profesor zwrócił uwagę na zbawczą obecność Chrystusa w liturgii, bo jak zaznaczył konstytucja w sposób bardzo czytelny i jasny ukazuje cztery formy obecności Chrystusa w liturgii. - Według definicji Konstytucji o liturgii świętej Sacrosanctum Concilium. Chrystus kontynuuje swoją misję Zbawczą w Kościele w celebracjach liturgicznych. Jest to naturalna kontynuacja jego ziemskiego życia i działalności. W oparciu o teksty Nowego Testamentu można powiedzieć, że życie Jezusa było działaniem liturgicznym. Celem jego misji było bowiem pojednanie ludzkości z Bogiem i ofiarowanie samego siebie jako okup za wiernych – zaznaczył ks. prof. Kwiatkowski. Dalej Ksiądz Profesor podkreślił, że Chrystus posyłając uczniów w świat daje im moc, aby czynili z innych ludzi Jego uczniów. I mają tego dokonywać przez głoszenie Słowa Bożego, czyli przez nauczanie i sakramenty oraz Eucharystię. Oznacza to, że przez słowo i sakramenty Chrystus zapewnia i gwarantuje sobie obecność na ziemi wśród ludzi.

Liturgia to dzieło odkupienia spełnione przez Chrystusa, arcykapłana i kontynuowane przez niego w Kościele. - Przez liturgię Chrystus jako najwyższy Kapłan kontynuuje w swoim Kościele i z Kościołem, i przez Kościół dzieło odkupienia ludzkości. Termin „liturgia” dla Nowego Testamentu oznacza celebrację kultu Bożego, głoszenie kerygmatu i pełnienie czynów miłości. Oznacza to, że w celebracji liturgicznej Kościół jest sługą na obraz swojego Pana jako jedynego liturga uczestnicząc w Jego kapłaństwie, czyli w kulcie – zaznaczył Prelegent akcentując, że dlatego zwłaszcza dzisiaj, kiedy widzimy pewne tendencje spłycania liturgii, czy dodawania do liturgii nowych elementów, jest czymś bardzo ważnym i koniecznym podkreślanie, że pierwszym liturgiem jest Jezus Chrystus, że On jest tym, który zbawi i uświęca.
W drugiej części spotkania swój referat przedstawił ks. dr Michał Popowski (KUL Lublin), który mówił o sakramentalnej obecności Jezusa Chrystusa i Jego zbawczego dzieła w liturgii sakramentu chrztu świętego w świetle przepowiadania papieża Benedykta XVI.
Kolejno s. prof. dr hab. Adelajda Sielepin (UPJPII Kraków) przybliżyła zagadnienie chrystologii w chrześcijańskiej inicjacji, a ks. dr Łukasz Pondel (WSD Kalisz) poruszył temat; „Chrystologia liturgiczna według modelu chrystologii integralnej antropologicznie ukierunkowanej, czyli chrystologii proegzystencji”. Natomiast chrystologia eucharystycznych anafor orientalnych na przykładzie modlitwy Addaja i Mariego została omówiona przez ks. dr. Mateusza Potocznego z Uniwersytetu Opolskiego. Po czym ks. dr Przemysław Sawa z Katowic przybliżył temat chrystologii w tekstach i obrzędach Liturgii św. Jana Chryzostoma, kończąc drugi blok konferencji. Trzecią część rozpoczął ks. prof. dr hab. Bogdan Ferdek (PWT Wrocław), mówiąc o Chrystusie jako Słudze świątyni. A o Chrystusie – Baranku Bożym w liturgii - implikacje dogmatyczne mogliśmy posłuchać w referacie ks. mgr Juliana Nastałka (PWT Wrocław). Na tym nie koniec konferencji, bowiem ks. prof. dr hab. Janusz Królikowski (UPJPII Tarnów) poruszył zagadnienie chrystologii liturgii: Wniebowstąpienie Chrystusa w teologii i doświadczeniu liturgicznym. Przed kolejną przerwą jako ostatni głos zabrał ks. dr Sławomir Jeziorski, omawiając akcenty chrystologiczne w modlitwach mszalnych okresu wielkanocnego. Pierwszy dzień obrad zakończyło wystąpienie ks. mgr. Krzysztofa Wolnicy (WST Jana Łaskiego w Warszawie), mówiącego o Chrystusie w liturgii Kościoła ewangelicko-metodystycznego i referat ks. dra Piotra Rossy (WSD Kalisz) „Jedyność i powszechność zbawcza Jezusa Chrystusa w wybranych tekstach liturgicznych”.

Natomiast sobotnią konferencję rozpoczął ks. dr Andrzej Dudek (UPJPII Tarnów) z tematem „Koncepcja kapłaństwa (chrystusowego, powszechnego i ministerialnego) w tekstach liturgicznych przed i po II Soborze Watykańskim”. Kolejno głos zabrali: dr Paweł Beyga (PWT Wrocław) – „Romano Guardiniego chrystologia liturgii”, ks. mgr Dariusz Kuliński (PWT Wrocław) poruszając temat: „Chrystologia eucharystyczna w ujęciu Brunona Fortego” , ks. mgr Wiktor Trojnar (PWT Wrocław) „Teologiczne znaczenie materii sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego w świetle chrystologii J. Ratzingera/Benedykta XVI” i ks. prof. dr hab. Marek Pyc (UAM Poznań) z tematem: „Obecność Chrystusa w Eucharystii”.
Podczas sobotnich bloków wykładowych obecni byli także nadzwyczajni szafarze Komunii Świętej. Wszystkie referaty bardzo mocno wskazywały na teologiczne aspekty liturgii i to sympozjum było potwierdzeniem, że nie ma liturgii bez Chrystusa, że liturgia to nie tylko obrzędy, to nie tylko ryty. A wszystkich tych, którzy chcieliby zagłębić się w kolejne, nie omówione tutaj referaty, zapraszam do publikacji, która będzie zawierać wszystkie poruszane zagadnienia.

Arleta Wencwel

Galeria zdjęć

Dodaj komentarz

Pozostało znaków: 1000

Komentarze

Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!