25-lecie przedszkola sióstr felicjanek
3 lutego w Przedszkolu Integracyjnym Sióstr Felicjanek im. bł. Marii Angeli Truszkowskiej świętowano 25-lecie działalności placówki. Uroczystość rozpoczęła się od powitania gości przez s. Małgorzatę Szuniewicz, dyrektor placówki, po czym odśpiewano hymn przedszkola i zaprezentowano film o jego historii.
Podczas wydarzenia aktorzy, których dzieci uczęszczają do przedszkola, wyrecytowali przygotowane przez rodziców i dzieci wiersze o przedszkolu, a dodatkowo uroczystość uświetniły występy artystyczne absolwentów. Nie zabrakło przemówień, wspólnych zdjęć i urodzinowego tortu, który był symbolicznym zwieńczeniem tego wyjątkowego dnia.
Przedszkole, które swoją działalność rozpoczęło w 2000 roku przeznaczone jest dla dzieci zdrowych i niepełnosprawnych. A wszystko zaczęło się kiedy siostry miały odzyskać budynek po szkole, która należała do zgromadzenia. Jednak ostatecznie w zamian za budynek szkolny, jak i ten, w którym wcześniej mieszkały otrzymały pieniądze. I tak za otrzymane pieniądze zbudowały budynek, w którym zamieszkały i urządziły przedszkole. Należy zauważyć, że charyzmatem zgromadzenia sióstr felicjanek jest opieka nad ludźmi starszymi i wychowywanie dzieci. Pierwotnie miało to być przedszkole ogólnodostępne, ale z racji, że w Kaliszu było wówczas tylko jedno przedszkole integracyjne publiczne, siostry postanowiły, by i ich przedszkole stało się takim.
Na początku w przedszkolu było tylko siedmioro czy ośmioro dzieci, potem kilkanaścioro. Po czterech latach w przedszkolu istniały już dwie małe grupy dzieci, zarówno z niepełnosprawnościami, jak i te zdrowe. Placówka, ale i przepisy dotyczące orzecznictwa o niepełnosprawności ewoluowały i z roku na rok przybywało dzieci, a co za tym idzie powstawały kolejne grupy. Tak więc i budynek musiał być przebudowywany. Siostry oddały swoje pokoje, a same przeprowadziły się na poddasze. Na prośbę rodziców został stworzony oddział specjalny dla dzieci, które korzystały z odroczenia obowiązku szkolnego.
- Podstawowymi formami działalności w przedszkolu są zajęcia wychowawczo-dydaktyczne, rewalidacyjne i specjalistyczne zaplanowane przez nauczycieli i specjalistów dla całej grupy, zajęcia indywidualne, szczególnie z dziećmi z niepełnosprawnością, zabawy, prace dowolne dzieci, czynności samoobsługowe oraz prace użyteczne – zauważyła s. dyrektor. I jak zaznaczyła s. Maria Ada Szuniewicz, obecnie w przedszkolu jest 139 dzieci w siedmiu grupach. Jest to sześć grup integracyjnych i grupa specjalna. Zatrudnionych jest 11 specjalistek, w tym trzy pedagożki specjalne, trzy rehabilitantki i trzy logopedki, a także dwie terapeutki od integracji sensorycznej.
W przedszkolu znajdują się dobrze wyposażone sale do zabawy, nauki i przede wszystkim do terapii rehabilitacyjnej, w tym sala z wykorzystaniem metody prof. A. A. Tomatisa. Dzieci mogą korzystać z szerokiego wachlarza terapii przy pomocy specjalistycznych sprzętów. - Realizujemy cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydawanych na jej podstawie - w duchu wartości i zasad katolickich, starając się budować fundamenty pod przyszłe życie naszych wychowanków, stwarzając klimat miłości, wzajemnego szacunku oraz przyjaznego i otwartego dialogu – zaznaczyła dalej siostra dyrektor dodając, że okres przedszkolny to jest najlepszy czas, by zacząć integrować dzieci ze sobą. - Dzieci zdrowe uczą się, że na świecie są różni ludzie, także ludzie dotknięci niepełnosprawnością. Rodzi się w nich naturalna wrażliwość, empatia i same bardzo chętnie wspierają dzieci chore – podkreśliła s. Maria Ada zauważając, że dzieje się to w sposób naturalny.
Arleta Wencwel-Plata
Komentarze
Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!