TELEFON DO REDAKCJI: 62 766 07 07
Augustyna, Ingi, Jaromira 29 Marca 2024, 17:01
Dziś 19°C
Jutro 13°C
Szukaj w serwisie

Święty pokój

Święty pokój

Tematem pokoju zajmowaliśmy się nie raz. Jest to jeden z tematów bardzo ważnych jeśli chodzi o kwestie społeczne. Nauczanie Kościoła jest też bardzo bogate w treści związane z tym tematem. Chrześcijaństwo jest religią pokoju i ten pokój głosi i chce nieść całemu światu. Jakże wymownie brzmią słowa papieża Franciszka, który stwierdził, że „tylko pokój jest święty nie wojna”. 

Wyraził tę prawdę w czasie Światowego Dnia Modlitwy o Pokój w Asyżu 20 września 2016 roku. Spotkaniu temu przyświecało hasło: „Religie i kultury w dialogu. Pragnienie pokoju”. Inicjatorem spotkań, w którym biorą udział przedstawiciele wszystkich wielkich religii, był święty papież Jan Paweł II. Pierwsze takie spotkanie odbyło się w 1986 roku. Jak stwierdził biskup Asyżu Domenico Sorrentino: „To była prorocza intuicja Jana Pawła II, który w modlitwie pokładał ufność, że wyniknie z jego inicjatywy coś dobrego”. Tego dobra wciąż pragniemy i do niego dążymy. 

Słowa papieża Franciszka są też doskonałym przykładem, jak na przestrzeni wieków zmieniło się podejście do wojny. Nigdy nie negowano wartości pokoju, ale można znaleźć w historii wiele przykładów, gdy niesienie pokoju było też usprawiedliwieniem dla wojny. Rozróżnianie wojny na sprawiedliwą i niesprawiedliwą możemy znaleźć w teologii moralnej. W tym duchu usprawiedliwiano wyprawy krzyżowe, czy inne misje ewangelizacyjne niesione mieczem i ogniem. Dzisiaj w nauczaniu Kościoła nie ma usprawiedliwienia dla żadnej wojny, gdyż zawsze niesie ona śmierć, zniszczenia i cierpienie. Dojrzałość i autentyczność tego nauczania została potwierdzona przez św. papieża Jana Pawła II, który przeprosił w historycznej homilii wygłoszonej w niedzielę, w Dzień Przebaczenia. „Prosił pokornie o przebaczenie” win, jakich chrześcijanie i Kościół dopuścili się w ciągu wieków wobec wyznawców innych religii. Wśród najcięższych grzechów Kościoła papież, który celebrował Mszę św. w Bazylice św. Piotra, wymienił podziały wśród chrześcijan, wojny religijne, nieufność i nietolerancję wobec innych kultur i religii. - Przebaczamy i prosimy o przebaczenie - mówił Jan Paweł II. - Nawet, jeśli sami nie ponosimy winy za grzechy przeszłości, bierzemy na siebie ciężar win popełnionych przez naszych przodków - dodał. Główne winy to: głoszenie Ewangelii przy użyciu przemocy, czyli Inkwizycja i krucjaty, niechęć wobec żydów, podziały wśród chrześcijan oraz łamanie praw człowieka, w tym przede wszystkim praw kobiet. Była to pierwsza taka deklaracja w dziejach Kościoła. Żaden Kościół jako instytucja nie prosił dotychczas o przebaczenie.

Papież Franciszek kontynuuje przesłanie swoich poprzedników mówiąc o świętości pokoju. Możemy też widzieć, jak nauka społeczna Kościoła zmienia się w swoim podejściu do różnych zjawisk. 

Ewangelia się nie zmienia, nie zmieniają się także dogmaty wiary, natomiast nauka społeczna Kościoła podlega ciągłej ewolucji. Pogląd na zjawiska społeczne w przeciągu wieków może podlegać weryfikacji i może się zmieniać. Ten wymiar nauki społecznej Kościoła nie świadczy o jej słabości, ale tym bardziej wzmacnia jej znaczenie. Dlatego w ocenie Kościoła nie można odwoływać się tylko do wydarzeń historycznych. Wiele razy w dyskusjach spotykałem się z zarzutami, że Kościół mówi o miłości i pokoju, a przecież były krucjaty albo papież Pius XII święcił armaty w czasie drugiej wojny światowej. Taka krytyka współczesnego Kościoła tylko na podstawie tego, co było, jest wręcz naiwna. Nie ma wątpliwości, że dzisiaj Kościół potępia i nie uznaje żadnej wojny i przekonuje, że tylko pokój jest święty. 

ks. Paweł Guździoł

Dodaj komentarz

Pozostało znaków: 1000

Komentarze

Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!