TELEFON DO REDAKCJI: 62 766 07 07
Augustyna, Ingi, Jaromira 28 Marca 2024, 20:43
Dziś 19°C
Jutro 13°C
Szukaj w serwisie

Słowo Boże na każdy dzień (9 - 15 września)

XXIII Niedziela zwykła
9 września Iz 35, 4-7a; Ps 146; Jk 2, 1-5; Mk 7, 31-37
Poniedziałek, 10 września
1 Kor 5, 1-8; Ps 5; Łk 6, 6-11
Wtorek, 11 września
1 Kor 6, 1-11; Ps 149; Łk 6, 12-19
Środa, 12 września
1 Kor 7, 25-31; Ps 45; Łk 6, 20-26
Czwartek, 13 września
1 Kor 8, 1b-7.10-13; Ps 139; Łk 6, 27-38
Piątek, 14 września
Lb 21, 4b-9; Ps 78; Flp 2, 6-11; J 3, 13-17
Sobota, 15 września
Hbr 5, 7-9; Ps 31, J 19, 25-27

Z Księgi proroka Izajasza
Powiedzcie małodusznym: «Odwagi! Nie bójcie się! Oto wasz Bóg, oto pomsta; przychodzi Boża odpłata; On sam przychodzi, by was zbawić». Wtedy przejrzą oczy niewidomych i uszy głuchych się otworzą. Wtedy chromy wyskoczy jak jeleń i język niemych wesoło wykrzyknie. Bo trysną zdroje wód na pustyni i strumienie na stepie; spieczona ziemia zmieni się w pojezierze, spragniony kraj w krynice wód.

Z Księgi Psalmów
Bóg wiary dochowuje na wieki,
uciśnionym wymierza sprawiedliwość,
chlebem karmi głodnych,
wypuszcza na wolność uwięzionych.
Pan przywraca wzrok ociemniałym,
Pan dźwiga poniżonych.
Pan kocha sprawiedliwych,
Pan strzeże przybyszów.
Ochrania sierotę i wdowę,
lecz występnych kieruje na bezdroża.
Pan króluje na wieki,
Bóg twój, Syjonie, przez pokolenia.

Z Listu Świętego Jakuba Apostoła
Bracia moi, niech wiara wasza w Pana naszego, Jezusa Chrystusa uwielbionego, nie ma względu na osoby. Bo gdyby przyszedł na wasze zgromadzenie człowiek przystrojony w złote pierścienie i bogatą szatę i przybył także człowiek ubogi w zabrudzonej szacie, a wy spojrzycie na bogato przyodzianego i powiecie: «Ty usiądź na zaszczytnym miejscu», do ubogiego zaś powiecie: «Stań sobie tam albo usiądź u podnóżka mojego», to czy nie czynicie różnic między sobą i nie stajecie się sędziami przewrotnymi? Posłuchajcie, bracia moi umiłowani! Czy Bóg nie wybrał ubogich tego świata na bogatych w wierze oraz na dziedziców królestwa przyobiecanego tym, którzy Go miłują?

Z Ewangelii wg św. Marka
Uzdrowienie głuchoniemego
Jezus opuścił okolice Tyru i przez Sydon przyszedł nad Jezioro Galilejskie, przemierzając posiadłości Dekapolu. Przyprowadzili Mu głuchoniemego i prosili Go, żeby położył na niego rękę. On wziął go na bok, z dala od tłumu, włożył palce w jego uszy i śliną dotknął mu języka; a spojrzawszy w niebo, westchnął i rzekł do niego: «Effatha», to znaczy: „Otwórz się”. Zaraz otworzyły się jego uszy, więzy języka się rozwiązały i mógł prawidłowo mówić. Jezus przykazał im, żeby nikomu nie mówili. Lecz im bardziej przykazywał, tym gorliwiej to rozgłaszali. I przepełnieni zdumieniem mówili: «Dobrze wszystko uczynił. Nawet głuchym słuch przywraca i niemym mowę».

Komentarz do Ewangelii
Otwórz się
Początek września, przynajmniej dla trochę starszego pokolenia, wiąże się z rocznicą wybuchu II wojny światowej. Wspominając tamto wydarzenie zdajemy sobie sprawę z tego, do czego zdolny jest człowiek; w imię jakiejś ideologii, jakiś poglądów, jest w stanie wymordować kilkadziesiąt milionów ludzi, właściwie bez żadnych wyrzutów sumienia. I nie dotyczy to tylko hitlerowskich Niemiec, ale dotyczy to także sowieckiej Rosji. Jak to się dzieje? Jak to jest możliwe? Nie dotyczy to jednak tylko przeszłości.
Dzisiaj też raz po raz słyszymy o zamachach (także samobójczych) i strzelaninach. Znowu ktoś w ogóle nie liczy się z ludzkim życiem, nie mówiąc już o Bożym prawie. Dlaczego tak się dzieje? Stajemy więc wobec „tajemnicy nieprawości” (misterium iniquitatis), która wprawia w osłupienie! Właściwie całe dzieje człowieka na tym świecie są naznaczone tą tajemnicą. Kiedy otworzymy karty Biblii, to także się z tym spotkamy. Weźmy chociażby postać króla Dawida: wybrany przez Boga i namaszczony (1Sm 16, 13), zwyciężył Goliata (1Sm 17, 32-54), został królem Judy (2Sm 2, 1-7) i całego Izraela (2Sm 5, 1-5), sprowadził do Jerozolimy Arkę Przymierza (2Sm 6, 1-23), toczył zwycięskie wojny dzięki Bożemu błogosławieństwu (zob. chociażby 2Sm 8, 1-14). I ten sam Dawid współżył z Batszebą, żoną Uriasza, a kiedy okazało się, że jest ona w ciąży z Dawidem, doprowadził do śmierci Uriasza (2Sm 11, 1-27). Mamy więc Dawida: wybrany przez Boga, cieszący się Bożym błogosławieństwem, a jednak dopuszczający się cudzołóstwa i morderstwa. A co to ma wspólnego z dzisiejszą Ewangelią? Słyszymy w niej jedno słowo wypowiedziane przez Jezusa: „Effatha!” („otwórz się” - Mk 7, 34); słowo, które otwiera uszy i rozwiązuje więzy języka (Mk 7, 35). W Ewangelii ślepota czy głuchota są nie tylko jakimś upośledzeniem, ale są także obrazem zamknięcia się na Boga i Jego słowo, czyli trwania w „misterium nieprawości”. Kiedy otwierają się uszy i oczy, to człowiek otwiera się na Boga; wychodzi z niewoli zła i grzechu. Dokonuje się to dzięki Panu Bogu. W „Obrzędach chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych” jest przewidziany „Obrzęd «effetha»”. Polega on na tym, że kapłan dotyka kciukiem prawego i lewego ucha oraz zamkniętych ust dorosłego kandydata do chrztu i mówi: „Effetha, to znaczy: Otwórz się, abyś na cześć i chwałę Boga wyznawał wiarę, którą ci głoszono”. Możemy przeczytać, że „obrzęd ten symbolicznie wyraża konieczność łaski do tego, aby człowiek był zdolny przyjmować słowo Boże i wyznawać wiarę dla osiągnięcia zbawienia”. Gdzie nie ma Boga, gdzie nie ma Bożej łaski, tam jest „misterium iniquitatis”. Gdzie ludzie nie liczą się z Bogiem, tam liczą się tylko z tym, co im pasuje. Gdzie nie ma miejsca dla Boga, tam nie ma miejsca dla człowieka, który wierzy w Boga. Dawid i tylu przed nim i po nim, ciągle przypominają nam, że trzeba być nieustannie OTWARTYM na Pana Boga i Jego słowo. Inaczej człowiek zatraci się w „tajemnicy nieprawości”. Na szczęście Bóg pomaga wyjść z tej tajemnicy, bo On otwiera to, co zamknięte.

ks. Tomasz Kaczmarek

Dodaj komentarz

Pozostało znaków: 1000

Komentarze

Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!