Autorzy Archiwum Galeria Polecane Kontakt Ogłoszenia

2017-12-27 13:13:13

Św. Serwulus (VI w.)

Migracje ludów barbarzyńskich, które od V do VI wieku obejmowały niemal cały kontynent europejski i północną Afrykę, przyczyniły się do upadku cywilizacji starożytnej i głębokich przemian politycznych, gospodarczych i kulturowych. W ich wyniku zaczęła kształtować się „nowa Europa”, która czerpała z tradycji antyczno-chrześcijańskiej.

W ciągu V i VI stulecia przez Półwysep Apeniński przetoczyły się różne plemiona germańskie: Goci, Alemanowie, Gepidzi i Wandalowie oraz Longobardowie, którzy w 2 połowie VI w. opanowali północne i południowe obszary Półwyspu. Część środkowa, wraz Rzymem, Wenecją, Genuą i Rawenną oraz Sycylia, pozostały jednak nadal w rękach bizantyjsko-rzymskich.
Papieża Grzegorza I – biskupa Rzymu od 590 do 604 r. – cechowała głęboka duchowość, mądrość, roztropność, sprawiedliwość i troska o powszechne dobro. Doprowadził on najpierw do zawarcia rozejmu z Longobardami, a pod koniec swego życia do trwalszego zawieszenia broni i uzyskania pokoju na Półwyspie Apenińskim.

W swojej misji ewangelizacyjnej troszczył się o budowanie dobrych relacji pomiędzy dawnymi obywatelami cesarstwa rzymskiego a Longobardami, którym starał się przybliżyć Boga.Oprócz działań duchowo-duszpasterskich i politycznych podejmował on także inicjatywy społeczne mające wspomagać znajdujących się w potrzebie kapłanów i ludzi świeckich.
Z jego „Dialogów”, w których znalazły się żywoty świętych z Italii, a także z homilii na uroczystość św. Piotra Apostoła, dowiadujemy się o paralityku Serwulusie, którego – jak wolno domniemywać – znał z opowiadań najbliższego otoczenia. W działaniach papieża Grzegorza I, a także w życiu tego „biedaka rzymskiego”, punktem odniesienia był zawsze Bóg, który dawał im poczucie bezpieczeństwa w bardzo niepewnych czasach kształtowania się nowego porządku świata. Życie Serwulusa przypadło przypuszczalnie na drugą połowę VI w., ale nie znamy ani czasu jego urodzin, ani też roku śmierci, pomimo obecności przy niej sekretarza Grzegorza I. Spisane prawie trzy wieki później „Martyrologium” Adona umieszcza datę jego śmierci na 23 grudnia i jest ona obecna do dziś w tradycji Kościoła.

Biorąc pod uwagę, że jego imię – Serwulus – oznacza niewolnika, wolno przypuszczać, że był to przydomek, który z czasem stał się jego imieniem. Być może w młodości był on niewolnikiem i pracował u któregoś z obywateli rzymskich. O tym, że był zasiedziałym mieszkańcem Rzymu możemy domyślać się z tego, że mieszkał z matką i bratem. Poznajemy go jako człowieka sparaliżowanego, nic prawie nie posiadającego. Opiekowali się nim bliscy, którzy codziennie przynosili go na drogę koło portyku prowadzącego do istniejącego od IV wieku kościoła św. Klemensa, by tam prosił przechodzących o jałmużnę.
Wszystko co otrzymywał dzielił na trzy równe części: na swoje utrzymanie, na jałmużnę dla uboższych od siebie, którą jego matka i brat rozdzielali pomiędzy potrzebujących, oraz na książki, które kupował pomimo tego, że był analfabetą. Ryzykował, że ludzie wiedząc o tym, będą mu rzucali coraz mniejsze datki, ale tak się nie stało.
Sparaliżowany żebrak, a jednocześnie powszechnie znany Rzymianom wielki jałmużnik, potrafił niektórych z nich zachwycać podejmowanym przez siebie doświadczeniem choroby i umiłowaniem Boga. Nie umiał czytać, ale dzięki doskonałej pamięci zapamiętywał teksty z Biblii czytane przez kapłanów, którym udzielał u siebie gościny. Stanowiły one dla niego wiedzę ożywiającą jego wiarę i miłość ku Bogu i ludziom.
Dla ludzi współczesnych obawiających się często otwarcia na drugiego człowieka, Serwulus wraz z Grzegorzem I, w którym uobecniało się pragnienie Boga i miłość ku ludziom, i któremu zawdzięczamy opowieść o nim, może on być – jak mówi papież Franciszek – świadectwem, że: „Bóg, który jest Miłością, stworzył nas, aby uczynić nas uczestnikami swego życia, abyśmy byli przez Niego miłowanymi i abyśmy Go kochali oraz abyśmy wraz z Nim miłowali wszystkich innych ludzi”.

ks. Sławomir Kęszka

Dodaj komentarz

Aby dodać komentarz, prosimy o przepisanie wyrazów z obrazka. Wyrazy muszą być oddzielone spacją.

Święci i błogosławieni

Pozostałe kategorie
komentarz redaktora
w słowie bożym
prawo kanoniczne
meandry czwartej wladzy
sacrum w muzyce
nauka spoleczna kosciola
okladka 8521

Opiekun nr 9(522) od 22 kwietnia 2018

Zapytaj w parafii o nowego "Opiekuna", a w nim m.in Co sprawia, że młodzi ludzie rozpoznają głos powołania i decydują się wkroczyć na drogę kapłaństwa?

Zamów prenumeratę

 

baner
banner
figazmakiem
Drewniane kościólki Jasna i ta druga strona 25 lat diecezji

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Więcej