Autorzy Archiwum Galeria Polecane Kontakt Ogłoszenia

2011-04-01 10:38:39

Słowo życia ojca Verlinde

„Byłem niewidomy, a teraz widzę”.

Niewidomy od urodzenia świadczy publicznie o swoim uzdrowieniu. Cud jest oczywisty. Problem tkwi w tym, że nie wiadomo kto jest autorem tego przestępstwa. Czynność terapeutyczna została dokonana w dzień szabatu, podczas gdy Prawo zabrania w tym dniu wszelkiej interwencji medycznej, z wyjątkiem bezpośredniego zagrożenia śmiercią. Trzeba więc znaleźć winnego, ale jak to zrobić. Jezus nie dokonał cudu w obecności chorego. Nałożył On błoto na oczy kaleki, a później posłał go, by obmył się w sadzawce Siloe. To tam dokonało się uzdrowienie. Niewidomy nie mógł zobaczyć swego dobroczyńcy. Również dochodzenie faryzeuszy pozostaje bezowocne.

Zrozumiałym jest, że ten, który doświadczył łaski cudu nie podzielał tego punktu widzenia: „Czy On jest grzesznikiem, tego nie wiem. Jedno wiem: byłem niewidomy, a teraz widzę”. Prostota tego oświadczenia jest wstrząsająca w swej prawdzie. Kiedy uprzytomnimy sobie, iż w logice czwartej Ewangelii, uzdrowienie niewidomego od urodzenia jest ilustracją tajemnicy chrztu, rozumiemy, że każdy ochrzczony powinien w pełni móc przyswoić sobie ten  werset.

„Byłem niewidomy, a teraz widzę”

Te słowa odnoszą się w pierwszym rzędzie do wydarzeń z naszej własnej historii. Przed przyjęciem Chrystusa do naszego życia, nim pokłoniliśmy się przed Nim wyznając: „Wierzę, Panie”, byliśmy ślepi. Tego, prawdopodobnie, nie kwestionujemy. Za to nie jest pewnym, czy mieliśmy świadomość tego, iż poprzez chrzest odzyskaliśmy wzrok! Zbyt często, nasza wiara nie przenika naszej egzystencji, nie dokonuje się więc integracja tych dwóch płaszczyzn, a w konsekwencji nadzieja obumiera. Niewystarczająco uświadamiamy sobie, że to właśnie teraz „światłość w ciemności świeci”(J1, 5); co więcej, z niecierpliwością pragnie ona rozjaśnić ciemności, które pozbawiają nas naszej synowskiej wolności.

Tych kilka refleksji wystarczy, by móc dostrzec różnicę, jaka istnieje pomiędzy introspekcją psychologiczną a duchową anamnezą. Introspekcja psychologiczna opiera się na świetle rozumu i innych naturalnych władz psychicznych, podczas gdy duchowa anamneza ze swej istoty pozwala się prowadzić nadprzyrodzonemu światłu wiary. Oczywiście  nie są one nie do pogodzenia ze sobą; introspekcja psychologiczna może nawet w wielu przypadkach przygotować drogę wiary. Oczywiste jest jednak to, że do uzdrowienia prowadzi spojrzenie na historię naszego życia w świetle objawienia Bożego planu w osobie Jezusa Chrystusa, 

„Byłem niewidomy, a teraz widzę”.

Na próżno usiłowalibyśmy rozwiązywać każdy węzeł gordyjski, jak np. problem dotyczący relacji, czy też starali się rozeznać dlaczego i skąd biorą się nasze zranienia, nasze strategie, nasze nieautentyczne lub kompensacyjne zachowania. Istota sensu tych cierpień pozostaje całkowicie niejasna dla rozumu. W tej kwestii pozostaniemy ślepi, aż do chwili, kiedy zgodzimy się na  panowanie  Chrystusa w naszym życiu: w całości i w najmniejszym szczególe, w jego cieniach i blaskach, od pierwszych momentów naszego poczęcia aż do dnia dzisiejszego, w ofierze nieustannie ponawianej i pogłębianej.

Jezus i tylko On sam jest naszym uzdrowieniem, gdyż jest On punktem centralnym, „ogniskową” naszego życia;  w Nim jednym tylko, wszystko się integruje, nabiera kształtu i sensu. W Nim jednym tylko, ciemność spowodowana grzechem znika w świetle miłosierdzia.

 
Dodaj komentarz

Aby dodać komentarz, prosimy o przepisanie wyrazów z obrazka. Wyrazy muszą być oddzielone spacją.

Słowo życia

Pozostałe kategorie
komentarz redaktora
w słowie bożym
prawo kanoniczne
meandry czwartej wladzy
sacrum w muzyce
nauka spoleczna kosciola

Opiekun nr 11(498) od 21 maja 2017

Zapytaj w parafii o nowego "Opiekuna", a w nim m.in prezentacja pięciu diakonów, którzy za kilka dni przyjmą święcenia oraz rozmowa o historycznym fenomenie objawień w Fatimie.

Zamów prenumeratę

 

Kwartalnik "Opiekuna" -
Okno Wiary 1(9) 2017

w którym pragniemy rozmawiać z naszymi Czytelnikami o wierze, Kościele, rodzinie i historii

ARCHIWUM KWARTALNIKA

banner

Padre gotuje humor26330

Drewniane kościólki Jasna i ta druga strona 25 lat diecezji

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Więcej