Autorzy Archiwum Galeria Polecane Kontakt Ogłoszenia

2017-02-28 10:22:09

Chrześcijanie w Egipcie i Sudanie Południowym

Wiele wydarzyło się od ostatniego listu. Staram się uczyć podstaw arabskiego w Egipcie. W tym czasie dane mi było przyjrzeć się bliżej sytuacji chrześcijaństwa w kraju, w którym najpierw znaleźli schronienie Izraelici w czasach Jakuba i Józefa Egipskiego, a potem Święta Rodzina.


Przyjmuje się, iż chrześcijaństwo dotarło do Egiptu już w I wieku wraz ze św. Markiem. Kościół egipski był szczególnie wyrazisty w Aleksandrii. Chrześcijanie z tego rejonu byli Ojcami Kościoła Wschodniego, jak Cyryl Aleksandryjski lub mieli wielki wpływ na tworzenie wspólnot i umacnianie chrześcijaństwa, jak św. Antoni Pustelnik, czy św. Katarzyna Aleksandryjska.
Antoni był jednym z pierwszych pustelników, który pociągnął za sobą innych. Ocenia się, że nawet do 1000 osób w pewnym momencie swego życia dołączyło do Antoniego. Możemy więc mówić o początku życia wspólnotowego czy monastycyzmu (już od III wieku). Ludzie zaczęli przychodzić na pustynię po porady, ale też Antoni udał się parę razy do Aleksandrii, aby umocnić miejscowych chrześcijan. Do dzisiaj na pustyni w pobliżu Morza Czerwonego, ok. 200 km od Kairu znajduje się wspólnota mnichów koptyjskich. Przed Bożym Narodzeniem miałem możliwość odbywania tam pięciodniowych rekolekcji wraz z o. Wojtkiem. Na górze znajduje się pieczara, w której mógł się modlić św. Antoni. W odległości ok. 20 km jest kolejny klasztor związany ze św. Pawłem z Teb. Z kolei na Synaju (przy górze Mojżesza - 10 przykazań) patronką tamtejszego nieco późniejszego klasztoru jest Katarzyna Aleksandryjska.
Po soborze w Efezie w 431 roku nastąpił podział na Kościół asyryjski, a po soborze w Chalcedonie w 451 roku, nastąpił kolejny podział na ortodoksyjne Kościoły wschodnie: koptyjski, syryjski i armeński (nestorianie lub monofizyci). W 1054 roku rozpoczęła się Wielka Schizma, która podzieliła Kościół na obrządek grecki (Konstantynopol z Bizancjum i Kościołami chalcedońskimi) i obrządek łaciński (Rzym).

W Egipcie
Obecnie na terenie Bliskiego Wschodu i w Egipcie mamy sześć kościołów wschodnich: melkicki, syryjski, koptyjski, armeński, chalcedoński, maronicki i jeden obrządku łacińskiego. Relacje z Kościołami wschodnimi pogorszyły się po schizmie i traktowaniu tamtejszych chrześcijan jako heretyków. Po Soborze Watykańskim II widać chęć zbliżenia się Kościołów. Kościół obrządku łacińskiego był w Jerozolimie, a za czasów św. Franciszka z Asyżu pierwsi franciszkanie przybyli do Egiptu. W XIX i XX wieku Kościół był szczególnie aktywny w promocji szkolnictwa i edukacji socjalnej. Do dziś w Egipcie prowadzi 168 szkół i działa na polu opieki nad chorymi, kobietami i dziećmi.
W Egipcie według szacunków administracji jest 6 do 11 milionów Koptów, a według koptyjskich szacunków jest ich 12-16 mln. W każdym razie jest to ponad 10% społeczeństwa, a na początku XX wieku liczba ta przekraczała 20%. Przed VII wiekiem, gdy nie było islamu chrześcijanie stanowili większość populacji Cesarstwa Bizantyjskiego.
Podsumowując Egipt odegrał ważną rolę w kształtowaniu się chrześcijaństwa i podstaw monastycyzmu. Był też schronieniem dla uchodźców czego przykładem mogą być uchodźcy afrykańscy z Sudanu (XIX w.) i powstanie parafii św. Józefa (w której obecnie przebywam). Pomimo iż obecnie chrześcijaństwo jest mniejszością w Egipcie nie możemy zapominać o roli, którą odgrywali lub odgrywają chrześcijanie (głównie koptyjscy).

W Sudanie Południowym
W listopadzie 2016 roku doszło do spotkania przedstawicieli różnych Kościołów Sudanu Południowego z papieżem Franciszkiem. Zaproszono papieża do przybycia do tego najmłodszego państwa świata. Ojciec Święty wyraził chęć przybycia, ale nie wiadomo kiedy to nastąpi ze względu na wewnętrzne konflikty w państwie. Papież mógłby wzmocnić wołanie o pokój, które mogłoby być bardziej widoczne dla solidarności z tym udręczonym przez wojny krajem, jednak pragnienie jedności i pojednania powinno być inicjatywą oddolną w codziennych relacjach pomiędzy plemionami i przywódcami politycznymi.
W grudniu 2016 roku została przedstawiona sytuacja Sudanu Południowego na jednej z sesji ONZ. Wskazano na potrzebę prewencji, aby nie doszło do ludobójstwa na skalę podobną jak w Rwandzie. Próbowano wprowadzić całkowite embargo na dostawy broni, jednakże nie wszystkie państwa były tym zainteresowane.
Zaproponowano zwiększenie obecności sił pokojowych w Sudanie Pd. Ostatecznie po początkowej zgodzie prezydenta Salva Kiira do niej jednak nie doszło. Problemem jest też nieobecność w Sudanie Pd. Riek Machara, z którym w sierpniu 2015 roku zostało podpisane porozumienie pokojowe, ale po kolejnym konflikcie w lipcu 2016 roku jest on poza krajem, a na jego miejsce został wybrany nowy wiceprezydent.
Pomimo mówienia o pokoju i pojednaniu konflikt rozszerzył się na teren obszaru Central Equtoria. Do dzisiaj ludność z Lainya (gdzie znajduje się parafia werbistów) i Wondruba nie wróciła na swoje tereny, a sytuacja w okolicach Yei i Morobo się pogorszyła. W ostatnim czasie ludność z okolic Kajo Keji chroni się w Ugandzie obawiając się rozszerzenia konfliktu.
Około 20.000 osób ewakuowało się z Wau (na północy kraju) do buszu. Wiele dróg jest nieprzejezdnych ze względu na trwający konflikt i działające grupy rabunkowe lub paramilitarne.
Dzieci i starcy szczególnie odczuwają skutki braku żywności i chorób. Wiele terenów zostało splądrowanych, a ziemia leży odłogiem. Na terenach skonfliktowanych brak odpowiedniego zabezpieczenia medycznego, a szkoły nie działają. Gwałty są powszechne, a kobiety nie są należycie chronione.
Podsumowując stan pełzającego wewnętrznego konfliktu i częściowej anarchii trwa w Sudanie Pd, część ludności z terenów przygranicznych uciekła do Ugandy. Jeden z ojców werbistów Francis zaczął swoją pracę pastoralną wśród uchodźców na ternie obozów, a w marcu spodziewane jest przybycie brata Vincenta. Obóz Biri-biri w Ugandzie liczy 220.000 osób. 8 lutego obchodzimy wspomnienie Józefiny Bakhity patronki Sudanu i Sudanu Pd.
W łączności modlitewnej z nią, z wami i Sudanem Południowym.

Kair, 5 lutego 2017 roku

tekst o. Andrzej Dzida SVD

Dodaj komentarz

Aby dodać komentarz, prosimy o przepisanie wyrazów z obrazka. Wyrazy muszą być oddzielone spacją.

Ludzie

Pozostałe kategorie
komentarz redaktora
w słowie bożym
prawo kanoniczne
meandry czwartej wladzy
sacrum w muzyce
nauka spoleczna kosciola
okladka

Opiekun nr 7(494) od 26 marca 2017

Zapytaj w parafii o nowego "Opiekuna", a w nim m.in rozmowa z biskupem seniorem Stanisławem Napierałą

Zamów prenumeratę

 

kwartlanik nr8

Kwartalnik "Opiekuna" -
Okno Wiary 4(8) 2016

w którym pragniemy rozmawiać z naszymi Czytelnikami o wierze, Kościele, rodzinie i historii

ARCHIWUM KWARTALNIKA

banner

Padre gotuje humor26330

Drewniane kościólki Jasna i ta druga strona 25 lat diecezji

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Więcej