Autorzy Archiwum Galeria Polecane Kontakt Ogłoszenia

2017-11-14 12:50:50

Missa a la Fuga de s. Joseph w Kaliszu

zdjecie

Kalisz. W październiku w dwóch kaliskich kościołach pw. św. Matki Teresy z Kalkuty i sanktuarium św. Józefa wierni mogli uczestniczyć w niezwykłym wydarzeniu. Było to polskie prawykonanie „Missa a la Fuga de s. Joseph, Mszy o św. Józefie”.

Koncert prowadził ks. kan. Włodzimierz Guzik, a specjalnym gościem był odkrywca zabytków muzyki boliwijskich Indian ks. prof. Piotr Nawrot, który opowiedział o swych fascynacjach i poszukiwaniach muzycznych. Podczas koncertu wystąpili muzycy i wokaliści pod batutą Jakuba Tomalaka, który w pierwszej części koncertu dyrygował podczas wykonania pieśni poświęconych św. Józefowi. Natomiast Mszą a la Fuga dyrygował Daniel Synowiec. Dzieło to jest perłą muzyki barokowej. Odkryte zostało w Boliwii pod koniec XX wieku przez polskiego naukowca ks. prof. Piotra Nawrota. Co kryje się pod nazwą Missa a la Fuga de s. Joseph najlepiej wyjaśni sam kompozytor Jakub Tomalak. - Missa a la Fuga de s. Joseph, to Msza napisana w stylu polifonicznym, a ściślej w technice fugi, najczęściej spotykanej w baroku imitacyjnej technice kompozycyjnej. Jest ona niezwykle bogata, przesycona licznymi tematami, właściwie każde zdanie w tej Mszy posiada inny temat muzyczny. Chór przeplatany jest licznymi fragmentami solistycznymi, a najważniejsze słowa np. Sanctus, Credo, są podkreślone przez homofonie - czyli wykonanie danych zgłosek równocześnie przez cały chór, w odróżnieniu od pozostałych fragmentów. Całą Mszę ozdabiają bogate partie skrzypiec, które kontrapunktują z chórem – zdradza nam pan Jakub. Dalej dodaje, że w wykonaniu, które usłyszeliśmy była ciekawie rozbudowana partia basso continuo (swoistego akompaniamentu harmonicznego w muzyce baroku), którą realizowały trzy instrumenty: pozytyw organowy, wiolonczela i lutnia barokowa. Orkiestrę stanowili wybitni muzycy, członkowie Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod kier. Jarosława Thiela. Partię continuo na pozytywie wykonał wybitny kaliski organista Łukasz Mosur. Kompozytorem Mszy poświęconej św. Józefowi jest G. B. Bassani, który pracował na terenie Boliwii w misji jezuickiej, dokładnie tam gdzie toczą się sceny z słynnego filmu „Misja”.  Poprosiliśmy pana Jakuba, by także przybliżył nam osobę Księdza Profesora, który przyjeżdżając do Polski, czasami gości w  kaliskim seminarium. Właśnie będąc z wizytą w Kaliszu zapytał jednego z profesorów, czy nie ma u nas zespołu, który chciałby wykonać muzykę, którą on odkrył w boliwijskiej puszczy. Dla ścisłości, odnalazł tam i zrekonstruował kilka tysięcy stron nut. - Trafiło na mnie, a o resztę upomniał się św. Józef – stwierdza Jakub Tomalak. - Już na pierwszym spotkaniu Ks. Profesor powiedział że w Kaliszu trzeba wykonać Mszę o św. Józefie, potem w przedziwny sposób do zespołu dołączył dyrektor orkiestry Jarosław Thiel, a następnie dało się skompletować chór znakomitych śpiewaków – dodaje pan Jakub. Co więcej z Urzędu Miasta Kalisza udało się pozyskać dofinansowanie na realizację projektu, a to dość niezwykła sprawa, za co pan Jakub jest bardzo wdzięczny urzędowi. - Z drugiej strony nie dziwi mnie to, ponieważ św. Józef jest niezwykle skuteczny i takie rzeczy z nim się udają – zauważa Jakub Tomalak podkreślając, że właśnie dzięki św. Józefowi udało się trzy lata temu skomponować i przedstawić Akatyst ku jego czci, a teraz pierwsze polskie wykonanie Mszy de St Joseph. Podkreślając przy tym, że to jeszcze nie koniec. Ks prof. Nawrot był pod wrażeniem współpracy Kościoła
z  władzami miasta.
Podczas koncertu, w jego pierwszej części wprowadzającej, usłyszeliśmy dawne i współczesne pieśni poświęcone św. Józefowi, niektóre w stylizacji barokowej. Następnie ks. prof. Nawrot opowiadał o swoich boliwijskich odkryciach muzycznych, o niezwykłej roli muzyki w procesie ewangelizacji.
- Sprowadzenie wybitnych muzyków z Europy do misji jezuickich zeszło się gwałtownym ożywieniem życia Kościoła katolickiego, olbrzymią ilością nowo ochrzczonych. I ja wierzę, że ta i nie tylko ta, muzyka jest dzisiaj bardzo pomocna w ewangelizacji – podkreśla pan Jakub. Co więcej twierdzi, że dlatego jest coraz więcej muzyków w Kościele. Dodając, że tak naprawdę muzyka jest tylko pretekstem, narzędziem do czegoś znacznie większego. Prawykonanie Mszy poprowadził znakomity warszawski dyrygent Daniel Synowiec, który obok prowadzenia chóru na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, zajmuje się czynnie muzyką Kościoła i muzyką liturgiczną. Jest również tłumaczem na język polski jednej z najwybitniejszych pozycji książkowej o dyrygenturze chóralnej.
Organizatorami koncertu była  Fundacja „Mocni Miłością” i parafia pw. św Matki Teresy z Kalkuty w Kaliszu z ks. proboszczem Włodzimierzem Guzikiem, którzy wzięli na siebie cały ciężar formalnych przygotowań, za co Jakub Tomalak wraz z całym zespołem jest bardzo wdzięczny. Także podziękowania należą się kustoszowi ks. prałatowi Jackowi Plocie za opiekę nad całym zespołem muzyków, którzy na próby zjechali do Kalisza z całej Polski i byli wspaniale ugoszczeni u św. Józefa.

Arleta Wencwel

Dodaj komentarz

Aby dodać komentarz, prosimy o przepisanie wyrazów z obrazka. Wyrazy muszą być oddzielone spacją.

Diecezja

Pozostałe kategorie
komentarz redaktora
w słowie bożym
prawo kanoniczne
meandry czwartej wladzy
sacrum w muzyce
nauka spoleczna kosciola
okladka 24

Opiekun nr 24(511) od 19 listopada 2017

Zapytaj w parafii o nowego "Opiekuna", a w nim m.in. "Brat naszego Boga" - pożegnanie ze św. Albertem oraz artykuł o niedawno otwartej Pustelni Salezjańskiej "Ognisko Miłosierdzia"

Zamów prenumeratę

 

kwartlanik

Kwartalnik "Opiekuna" -
Okno Wiary 2(10) 2017

w którym pragniemy rozmawiać z naszymi Czytelnikami o wierze, Kościele, rodzinie i historii.
W najnowszym numerze o św. Józefie

ARCHIWUM KWARTALNIKA

banner
figazmakiem
Drewniane kościólki Jasna i ta druga strona 25 lat diecezji

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Więcej