Autorzy Archiwum Galeria Polecane Kontakt Ogłoszenia

2015-07-28 11:46:42

Odpowiedzialność za środowisko naturalne

Niedawno ukazała się Encyklika papieża Franciszka Laudato si, („Pochwalony bądź”), poświęcona trosce o środowisko naturalne człowieka. Sam temat troski i ochrony środowiska naturalnego nie jest nowy w nauce społecznej Kościoła, jest on obecny już od czasów Piusa XII. Najnowsza encyklika jednak w całości została poświęcona temu tematowi. Można w niej znaleźć całą współczesną mądrość papieskiego magisterium usystematyzowaną w oparciu o nauczanie biblijne i w świetle prawd katolickiej wiary. 

Nie można oczywiście nie zauważyć iż Encyklika Laudato si w wielu punktach jest związana z Encykliką Benedykta XVI Caritas in veritate. Właśnie w tej encyklice papież Benedykt XVI podjął po raz pierwszy w sposób szeroki i pogłębiony w kontekście kulturowym dwa tematy, które rozwinął papież Franciszek. Pierwszy temat dotyczy techniki, której w Caritas in veritate został poświęcony cały rozdział. W Laudato si podkreśla się, że rozwój techniki przyniósł wiele dobrych owoców, ale też ukazał słabość ducha technicyzmu, który papież Franciszek nazywa  paradygmatem technokratycznym. Jest to paradygmat posiadania i egzaltacji indywidualnej, gdzie ludzie czują i posiadają sens władzy, ale tracą poczucie odpowiedzialności. Papież Franciszek bardzo często odwołuje się tutaj do myśli Romano Guardiniego, filozofa bardzo drogiego i ważnego dla papieża Benedykta XVI.

Drugi temat, który przechodzi z Caritas i veritate, aby zostać rozwiniętym w Laudato si dotyczy relacji z naturą, czyli powszechnie mówiąc kwestii ochrony środowiska albo ekologii. Nie chodzi jednak o problem tylko ekologiczny, natury rozumianej tylko w sensie środowiska. Problem ekologiczny jest znacznie szerszy i najpierw jest problemem antropologicznym, następnie teologicznym wynikającym z relacji między stworzeniem a Stworzycielem. Można dostrzec wyraźną linię rozwoju myśli między dwoma encyklikami. 

Encyklika papieża Franciszka ubogaca nauczanie społeczne Kościoła, nie tylko z samego faktu, że ekologia stała się ważnym problem społecznym. Przede wszystkim ważne jest spojrzenie na naturę i całe stworzenie w sposób integralny związany z całym życiem społecznym. Papież dotyka tematów, które na pierwszy rzut oka nie wiążą się z ekologią. Mówi o rodzinie i życiu, o pracy i przedsiębiorstwach, o rozwoju i biedzie. Relacja między stworzeniem a Stworzycielem ukazana jest jako integralny punkt spojrzenia na życie społeczne. Dlatego też Ojciec Święty mówi o aborcji i prawach embrionów ludzkich. Nie zgadza się z teorią, która głosi, że ochrona naszego ekosystemu musi polegać na planowanej redukcji urodzeń. Zauważa, że często ruchy ekologiczne stają się ofiarami różnych ideologii, które upraszczają i redukują widzenie świata. Nie można bronić środowiska naturalnego wyłączając z niego człowieka.

Papież mówi o „ekologii integralnej”, która dotyczy całego środowiska i człowieka wraz z jego życiem społecznym i kulturalnym. Ta codzienność życia człowieka wiąże się także z życiem sakramentalnym i eucharystycznym. Można więc dostrzec powiązanie ekologii i wiary. Dogmaty naszej wiary nie są bez znaczenia dla naszego codziennego życia, czyli mają także wpływ na to, jak my traktujemy środowisko i ziemię, na której żyjemy. W tym kontekście stwierdzenie „nawrócenie ekologiczne” jest bardzo trafne. Całe przesłanie Ewangelii wiąże się z potrzebą nawrócenia. Dzisiaj to nawrócenie ma być także ekologiczne.

ks. Paweł Guździoł

Dodaj komentarz

Aby dodać komentarz, prosimy o przepisanie wyrazów z obrazka. Wyrazy muszą być oddzielone spacją.

Artykuły

Pozostałe kategorie
komentarz redaktora
w słowie bożym
prawo kanoniczne
meandry czwartej wladzy
sacrum w muzyce
nauka spoleczna kosciola
okladka 25

Opiekun nr 25(512) od 3 grudnia 2017

Zapytaj w parafii o nowego "Opiekuna", a w nim m.in. rozmowa z kustoszem kaliskiego sanktuarium ks. prałatem Jackiem Plotą, który opowiedział o swojej osobistej relacji z Patriarchą z Nazaretu i o radościach posługi w sanktuarium.

Zamów prenumeratę

 

baner
banner
figazmakiem
Drewniane kościólki Jasna i ta druga strona 25 lat diecezji

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Więcej