Autorzy Archiwum Galeria Polecane Kontakt Ogłoszenia

2015-05-07 10:24:34

Nauka społeczna Kościoła

Państwo świeckie

Wiele rozmaitych haseł i stwierdzeń słyszymy w mediach i są one różnie pojmowane. Politycy w tym względzie są chyba w czołówce, jeśli chodzi o używanie pojęć, które rozumieją po swojemu, a nie zawsze to pojęcie ma taką właśnie treść.

Na pocieszenie powiem, że nie jest to domena polskich polityków. Niedawno oglądałem program, w którym włoskich parlamentarzystów pytano o znaczenie pewnych pojęć i skrótów związanych z polityką międzynarodową i nie potrafili ich wyjaśnić, ale w odpowiedziach sprawiali wrażenie, że doskonale wiedzą, o co chodzi. Także zbliżające się wybory prezydenckie nakręcają machinę obietnic i zmian nie zawsze zgodnych z możliwościami, jakie przysługują prezydentowi. Nie będę jednak rozwijał tematu wyborów, podkreślę i przypomnę, że udział w wyborach to nasz obowiązek i nawet argument, że nie ma odpowiedniego kandydata nie jest żadnym usprawiedliwieniem dla tego zaniedbania.
Wracając do pojęć i terminów chciałbym się zatrzymać nad rozumieniem określenia „państwo świeckie”. Odnosząc się do polskiej rzeczywistości należy zaznaczyć na wstępie, że Konstytucja w Polsce nie wprowadza „świeckości” państwa, ale określa jego bezstronność w sprawach światopoglądowych i religijnych. Mówiąc o państwie świeckim należy je rozumieć jako przeciwieństwo państwa wyznaniowego, czyli takiego, w którym jedna religia uznana jest za państwową i wszyscy są zobowiązani do jej przestrzegania. Prawo w państwie wyznaniowym podporządkowane jest zasadom określonej religii. Nie można utożsamiać państwa świeckiego z państwem antyreligijnym, czy antykościelnym albo antykatolickim, tak jak widzą to niektórzy polscy politycy. Państwo świeckie nie może też być rozumiane jako państwo ateistyczne, gdyż wtedy w zasadzie mamy do czynienia ze specyficzną formą państwa wyznaniowego, w którym narzuca się obowiązek nie wierzenia w Boga. Świeckość w państwie demokratycznym musi wiązać się z zapewnieniem wolności wyznania. Jeżeli przyjmiemy świeckość jako podstawową zasadę funkcjonowania państwa, bez poszanowania wolności wyznania, to w efekcie mamy do czynienia z państwem totalitarnym, w którym świeckość staje się państwową ideologią. Myślę że historia pokazuje nam bardzo dobrze, ile zła i tragedii ludzkich przyniosły państwa totalitarne.
Wracając na płaszczyznę Nauki Społecznej Kościoła, możemy zauważyć, że te relacje między Kościołem a państwem i światem są sprecyzowane i określone. Sobór Watykański II w dokumencie Gaudium et spes (Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym) mówi o podstawowej misji Kościoła, jaką jest ewangelizacja, czyli ukazywanie tajemnicy Boga człowiekowi, który żyje w świecie. Potrzebna jest swoista autonomia świata i Kościoła, ale nie może to być separacja i całkowita niezależność. Kościół nie dąży do tego, aby determinować państwo w każdym działaniu (państwo wyznaniowe), powinien jednak mieć swobodę działania w realizacji swojej misji. Nie zapominajmy też, że Kościół to nie tylko biskupi i księża, ale przede wszystkim wierni, którzy stanowią około 90% społeczeństwa. Wszyscy wierni, a także biskupi i księża są obywatelami państwa. Obywatele w państwie mają takie same prawa. Choć Kościół katolicki sam ograniczył prawa księży i biskupów, nie mogą oni brać czynnego udziału w polityce. Nie znajdziemy więc wśród kandydatów na prezydenta żadnej osoby duchownej.

ks. Paweł Guździoł

Dodaj komentarz

Aby dodać komentarz, prosimy o przepisanie wyrazów z obrazka. Wyrazy muszą być oddzielone spacją.

Artykuły

Pozostałe kategorie
komentarz redaktora
w słowie bożym
prawo kanoniczne
meandry czwartej wladzy
sacrum w muzyce
nauka spoleczna kosciola
okladka 25

Opiekun nr 25(512) od 3 grudnia 2017

Zapytaj w parafii o nowego "Opiekuna", a w nim m.in. rozmowa z kustoszem kaliskiego sanktuarium ks. prałatem Jackiem Plotą, który opowiedział o swojej osobistej relacji z Patriarchą z Nazaretu i o radościach posługi w sanktuarium.

Zamów prenumeratę

 

baner
banner
figazmakiem
Drewniane kościólki Jasna i ta druga strona 25 lat diecezji

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Więcej