Autorzy Archiwum Galeria Polecane Kontakt Ogłoszenia

2014-02-11 12:36:52

Antonin Dvořák przedstawiciel czeskiej szkoły narodowej

W orkiestrze Teatru Tymczasowego, pod batutą Smetany, grał na skrzypcach Antonin Dvořák. Urodził się on 8 września 1841 roku i był synem oberżysty i rzeźnika, który dzierżawił gospodę niedaleko Pragi we wsi Nelahozeves. Nelahozeves było rzekomo równie przyjemne jak miejscowość, w której toczy się akcja „Sprzedanej narzeczonej”. W kościele tonącym w wiejskiej zieleni tańczono polki w barwnych ludowych strojach. Rodzina Dvořáka grała na skrzypcach i cytrze. Antonin był zdolnym dzieckiem; w nagrodę za pracowitość zdobył modlitewnik. W roku 1855 został wysłany do Zlonic, gdzie uczył się muzyki u miejscowego organisty. Chociaż Antonin rozpoczął praktykę w zawodzie rzeźnika (wymarzoną przez ojca), naprawdę pasjonowała go muzyka i skomponował kilka pierwszych utworów. Jesienią 1857 roku Dvořák wyjechał do Pragi, by studiować w tamtejszej szkole organistów. W roku 1859 Dvořák przyłączył się jako altowiolinista do orkiestry tanecznej, która stała się zaczątkiem orkiestry nowego Teatru Tymczasowego, i właśnie od tej chwili przyszło Dvořákowi spędzić dziewięć lat pod dyrygencką batutą Smetany. W 1859 roku osiemnastoletni Dvořák ukończył szkołę organistów, ale przed publicznością jako kompozytor pojawił dopiero w marcu 1873 roku. Jego pierwszym wielkim publicznym sukcesem był hymn „Spadkobiercy Białej Góry”. W 1874 roku Dvořák zrezygnował z pracy w orkiestrze i na trzy lata został organistą kościoła pod wezwaniem św. Wojciecha w Pradze. W tym okresie pracował nad symfoniami i muzyką kameralną. Był perfekcjonistą – studiował szczególnie twórczość Beethovena, a potem komponował i palił to, co napisał. Pierwszy koncert poświęcony wyłącznie twórczości Dvořáka odbył się w 1878 roku, gdy miał trzydzieści siedem lat. Sam go poprowadził. Potem los uśmiechał się do niego coraz bardziej, co owocowało zamówieniami i licznymi występami zagranicznymi. Jednak późne lata siedemdziesiąte były dla kompozytora tragicznym okresem. W wrześniu 1875 roku umarła jego córka Jozefa, dwa lata później zmarł jego pierwszy syn, a miesiąc po nim następna córka. Po śmierci małych dzieci Dvořák skomponował „Stabat Mater”, lecz wykonanie tego utworu odbyło się dopiero trzy lata po jego ukończeniu. W połowie lat osiemdziesiątych Dvořák rozpoczął serię wizyt w Anglii, gdzie szczególnym uznaniem darzono jego „Stabat Mater” i muzykę chóralną. W roku 1885 skomponował chór „Svatebni košile” i „VII Symfonię” dla Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego. Oratorium „Święta Ludmiła” zostało napisane dla Leeds, a „Requiem” dla Birmingham. W 1891 roku przyznano Dvořákowi doktorat honoris causa Uniwersytetu Cambridge.
Muzyka Dvořáka reprezentuje styl późnoromantyczny. Wyrosła ona na podłożu dziedzictwa muzyki europejskiej. Wzory dla swojej muzyki czerpał kolejno z muzyki klasycznej (Beethovena, Wagnera, Liszta i Brahmsa), a w końcu z muzyki impresjonistów. W wielkim zakresie wykorzystywał w swojej muzyce elementy czeskiego i ogólnosłowiańskiego folkloru. Zdaniem Einsteina „Dvořák z całą prostotą podjął dziedzictwo muzyki absolutnej i w jej formy wlał muzykę żywiołową o przedziwnie świeżej inwencji, żywych rytmach i subtelnym wyczuciu wartości brzmieniowych”. Najcenniejszą część twórczości religijnej Dvořáka stanowią jego monumentalne wokalno-instrumentalne utwory utrzymane w formie kantatowo-oratoryjnej, w których opierał się na łacińskich tekstach liturgicznych. Do tego typu utworów należą Msze „Stabat Mater” oraz „Te Deum”. Zachowały się dwie Msze Dvořáka: „Msza D-dur” i „Requiem”. Partyturę trzeciej mszalnej kompozycji: „Mszy B-dur” zniszczył sam kompozytor. Dvořák zmarł nagle w Pradze 1 maja 1904 roku.

ks. Jacek Paczkowski

Dodaj komentarz

Aby dodać komentarz, prosimy o przepisanie wyrazów z obrazka. Wyrazy muszą być oddzielone spacją.

Artykuły

Pozostałe kategorie
komentarz redaktora
w słowie bożym
prawo kanoniczne
meandry czwartej wladzy
sacrum w muzyce
nauka spoleczna kosciola
okladka 22

Opiekun nr 22(509) od 22 października 2017

Zapytaj w parafii o nowego "Opiekuna", a w nim m.in. o pracującej w Etiopii Magdalenie Fiec, która odkryła swoje misyjne powołanie podczas studiów na Politechnice Śląskiej.

Zamów prenumeratę

 

kwartlanik

Kwartalnik "Opiekuna" -
Okno Wiary 2(10) 2017

w którym pragniemy rozmawiać z naszymi Czytelnikami o wierze, Kościele, rodzinie i historii.
W najnowszym numerze o św. Józefie

ARCHIWUM KWARTALNIKA

banner
figazmakiem
Drewniane kościólki Jasna i ta druga strona 25 lat diecezji

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Więcej