Autorzy Archiwum Galeria Polecane Kontakt Ogłoszenia

2013-08-05 11:04:54

Liturgia aktualizacją misterium

paschalnego Chrystusa w Kościele

Soborowa konstytucja o liturgii umieszcza Paschę Chrystusa, czyli rzeczywistość odkupienia i zbawienia człowieka w centrum historii zbawienia oraz w centrum liturgii. Hebrajskie pojęcie „pascha” służy do określenia objawienia i uobecnienia, aktualizacji planu zbawienia odwiecznie istniejącego w Bogu. Ten plan realizował się w historii stopniowo. Pascha żydowska zapowiadała powszechną paschę dokonaną i wypełnioną w Jezusie. W śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa odnajdujemy prawdziwy i głęboki sens paschy. Misterium paschalne Chrystusa realizuje się nieustannie w celebracjach liturgicznych. 

Liturgia jest aktualizacją całej historii zbawienia w czasie Kościoła. Twierdząc, że pascha jest wypełnieniem i centrum historii zbawienia, należy podkreślić, że nie chodzi tu tylko o wydarzenie historyczne, ale także o ryt, który to wydarzenie uobecnia. Podkreślając walor zbawczy życia i dzieł dokonanych przez Chrystusa konstytucja mówi o misterium paschalnym, co już wskazuje na istnienie rytu, ponieważ misterium jest rytem charakteryzującym się obecnością zbawczego wydarzenia raz dokonanego w historii. Zbawienie realizowane jest dziś przez znaki rytualne i w taki sposób mogą w nim uczestniczyć i doświadczać go wszyscy uczestniczący w rycie. Uczestnictwo w rytualnej celebracji prowadzi do zjednoczenia z Chrystusem. 

Istotnie, konstytucja w numerze 6, mówiąc o aktualizacji misterium paschalnego poprzez znaki rytualne wskazuje bezpośrednio na liturgię. Chrystus posyła Apostołów, aby głosili dobrą nowinę o zbawieniu i uobecniali dzieło zbawienia przez ofiarę i sakramenty – „lecz także po to, aby ogłaszane dzieło zbawienia sprawowali przez Ofiarę i sakramenty, stanowiące ośrodek całego życia liturgicznego”. Te elementy tworzą liturgię, jej istotę. A zatem można powiedzieć, ze liturgia jest aktualizacją zbawienia dokonanego przez Chrystusa i w Chrystusie. 

W liturgii, w tym dziele uświęcenia człowieka i uwielbienia Boga, Kościół staje się coraz pełniej świadomy swojej istoty i posłannictwa, wyznaje, ujawnia swoją istotę i manifestuje prawdziwą swoją naturę. W Kościele element ludzki jest podporządkowany boskiemu, widzialny – niewidzialnemu, życie doczesne zmierza do eschatologicznej fazy Kościoła w niebieskim Jeruzalem. U podstaw konstytucji leży nauka o sakramentalnej strukturze Kościoła, w której element ludzki, widzialny, zewnętrzny jest znakiem i środkiem osiągnięcia elementu boskiego, niewidzialnego. Ta Bosko-ludzka struktura Kościoła, będąca kontynuacją tajemnicy Wcielenia, znajduje swe wierne odzwierciedlenie w liturgii. Tutaj także ujawnia się struktura Kościoła jako społeczności hierarchicznie zróżnicowanej, jako Ciała Mistycznego, w którym wielość i różnorodność funkcji spełnianych przez poszczególne członki służy dobru całości. W Konstytucji czytamy: „Czynności liturgiczne nie są czynnościami prywatnymi, lecz kultem Kościoła, będącego „sakramentem jedności”, a Kościół to lud święty, zjednoczony i zorganizowany pod zwierzchnictwem biskupów” (nr 26). 

Także podział czynności liturgicznych i różne posługi liturgiczne wykonywane przez ministrów i posługujących ukazuje strukturę Kościoła, którego głową jest Chrystus. Poszczególne członki tego Ciała wykonują różne funkcje w zależności od przyjętych święceń, posług, czy posiadanych charyzmatów. Wszystkie jednak posługi mają służyć dobru całego organizmu. Do pełnego i czynnego uczestnictwa w liturgii wzywana jest cała wspólnota: „Kościół ujawnia się przede wszystkim w pełnym i czynnym uczestnictwie całego ludu Bożego w tych samych działaniach liturgicznych, zwłaszcza w tej samej Eucharystii, w jednej modlitwie, przy jednym ołtarzu, pod przewodnictwem biskupa otoczonego kapłanami i sługami ołtarza” (nr 41). 

ks. Dariusz Kwiatkowski

Dodaj komentarz

Aby dodać komentarz, prosimy o przepisanie wyrazów z obrazka. Wyrazy muszą być oddzielone spacją.

Artykuły

Pozostałe kategorie
komentarz redaktora
w słowie bożym
prawo kanoniczne
meandry czwartej wladzy
sacrum w muzyce
nauka spoleczna kosciola
okladka

Opiekun nr 21(508) od 8 października 2017

Zapytaj w parafii o nowego "Opiekuna", a w nim m.in. rozmowa z postulatorką służebnicy Bożej z diecezji kaliskiej s. Włodzimiry.

Zamów prenumeratę

 

kwartlanik

Kwartalnik "Opiekuna" -
Okno Wiary 2(10) 2017

w którym pragniemy rozmawiać z naszymi Czytelnikami o wierze, Kościele, rodzinie i historii.
W najnowszym numerze o św. Józefie

ARCHIWUM KWARTALNIKA

banner
Drewniane kościólki Jasna i ta druga strona 25 lat diecezji

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Więcej