Autorzy Archiwum Galeria Polecane Kontakt Ogłoszenia

2013-04-10 11:15:22

Cudowny obraz karczmarzaTursko

Tuś swe tajiła cuda w Lenartowie,

tuś je przyniosła w Najświętszego słowie,

tuś w Tursku tron łask swych ufundowała,

tuś sobie miejsce tak piękne obrała.

Przez lasy górne na piasku stanęła,

od ludzi bliskich tam widzianą była.

Obraz na ziemię Twój spadł nieskalany,

na czterech rogach, cud to niesłychany.

Pieśń ta opiewa cudowny obraz Matki Boskiej, który znajduje się w Tursku, niewielkiej wsi położonej między Kaliszem a Pleszewem. Historię tego wizerunku tłumaczy ta oto legenda: „W podpleszewskiej wsi Lenartowice mieszkał karczmarz Jan Biadała. Był to człowiek pobożny i bogobojny, a honorowe miejsce w jego chałupie zajmował obraz Matki Bożej. Pewnego dnia karczmarz zdjął ze ściany święty wizerunek i wyniósł przed dom, aby go wysuszyć. W domu karczmarza panowała wilgoć, więc co jakiś czas Jan Biadała musiał przewietrzyć swoje mieszkanie, by uchronić je przed zagrzybieniem. Leżał więc wizerunek Madonny z Dzieciątkiem na biadałowym podwórku, aż nagle - na oczach wielu ludzi - mimo braku wiatru obraz uniósł się w górę i poszybował na południowy wschód. Osiadł dopiero po siedmiu kilometrach na piaszczystym miejscu w Tursku. Działo się to w wigilię Zielonych Świąt - 9 czerwca 1764 roku około godziny piętnastej. Wieść o tym wydarzeniu szybko się rozniosła, a ludzie uznali je za tak niezwykłe, że wkrótce rozpoczęły się liczne pielgrzymki. Cudowne uzdrowienia i łaski utwierdziły ludzi w przekonaniu, że Matka Boska chce odbierać cześć w Tursku”.

Początkowo obraz umieszczono w drewnianym kościółku, a miejscowa dziedziczka Anna Chlebowska rozpoczęła starania o uznanie cudownego charakteru tego wizerunku. Na jej wniosek ówczesny Prymas Polski arcybiskup gnieźnieński Władysław Łubieński przekazał sprawę konsystorzowi w Kaliszu, który po wnikliwych badaniach orzekł, że przeniesienie obrazu miało charakter cudowny. Wydano wówczas następujący dekret: „Skoro sam Miłosierny Bóg na świeżo uwiecznił w kościele parafialnym w Tursku pamięć przedziwnych dzieł swoich poprzez obraz Chwalebnej Dziewicy Maryji i św. Michała Archanioła do tego stopnia, że wiernym zbiegającym się zewsząd ze swymi prośbami i żywą wiarą udziela nagłych uzdrowień, wyjątkowych łask i dobrodziejstw, które w szczególny sposób zasługują na wdzięczność, pomnażają pobożność, zmuszają do rozważania, czci i uznania, a co więcej do zgłębiania tajemnicy Bożej wspaniałomyślności, a zarazem wzmagają kult Chwalebnej Dziewicy, wszystko to zaś przysparza w szerokim zasięgu i mocy wzrost świętej rzymsko-katolickiej wiary oraz wielkiej pobożności dusz ludzkich - bo gdzie łaska Boża obfituje, tam trzeba stawiać wiecznej wdzięczności ołtarze. Pierwszy Kanonik Kustosz z Urzędu do strzeżenia czystości wiary, wziąwszy wszystko to pod uwagę, po przeczytaniu, rozważeniu, przedyskutowaniu przez teologów nadesłanej relacji o wydarzeniu i zgodnym ujęciu sprawy, uznał, że ów obraz ze wsi Lenartowice do wsi Tursko w dziwny sposób sam się przeniósł i tam umieszczony został w kościele parafialnym, gdzie doznaje czci od licznie przybywających ludzi i oświadczył po przebadaniu doznanych łask, że może być i jest prawdziwie i rzeczywiście Obrazem Łaskami Słynącym. Jako taki może być wystawiony do publicznej czci po wieczne czasy”. Co ciekawe, do dzisiaj zachowała się dokumentacja opisująca wszystkie nadzwyczajne wydarzenia i łaski, jakich doświadczyli tu wierni począwszy od XVIII wieku. 

Annie Chlebowskiej zawdzięczamy także ufundowanie imponującej, jak na tak niewielką wieś barokowej świątyni. Cudowny obraz został do niej uroczyście wniesiony 28 listopada 1786 roku. Podobno w tej Mszy Świętej brało udział aż 20 tys. wiernych i 326 kapłanów. Omawiany przedmiot kultu jest nadzwyczaj skromnych rozmiarów, bo posiada zaledwie 37 cm wysokości. Wykonano go na wzór wizerunku Madonny z Maria-Zell w Austrii. Madonna dzierży w prawej ręce berło, lewą zaś podtrzymuje Dziecię Jezus, zwrócone twarzą do Matki. Tutaj należy się kilka słów wyjaśnienia.Na całą kompozycję zamkniętą w drewnianej oszklonej gablocie z 1767 roku składają się w sumie cztery wizerunki, które przymocowano na stałe do jednej deski. Z lewej strony znajduje się postać Matki Bożej z Dzieciątkiem, z prawej św. Michał Archanioł, a pośrodku umieszczono wizerunki św. Barbary i św. Katarzyny. Wszystkie te obrazki nakryte są srebrnymi i pozłacanymi sukienkami. Wykonano je także w jednej technice - drzeworycie. Od momentu cudownego wydarzenia zaczęło powstawać w Wielkopolsce wiele kopii drzewo - i miedziorytowych Matki Boskiej Turskiej. Jej wyobrażenie w formie figury znajduje się także przed kościołem pośrodku tzw. Ogrójca - otoczonego murem z wnękami i rzeźbami. To tu miał zakończyć swą wędrówkę obrazek karczmarza Jana Biadały. Warto także wspomnieć, iż w 1968 roku obraz został koronowany przez Prymasa kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Tekst i foto Aleksander Liebert

Dodaj komentarz

Aby dodać komentarz, prosimy o przepisanie wyrazów z obrazka. Wyrazy muszą być oddzielone spacją.

Artykuły

Pozostałe kategorie
komentarz redaktora
w słowie bożym
prawo kanoniczne
meandry czwartej wladzy
sacrum w muzyce
nauka spoleczna kosciola
okladka 25

Opiekun nr 25(512) od 3 grudnia 2017

Zapytaj w parafii o nowego "Opiekuna", a w nim m.in. rozmowa z kustoszem kaliskiego sanktuarium ks. prałatem Jackiem Plotą, który opowiedział o swojej osobistej relacji z Patriarchą z Nazaretu i o radościach posługi w sanktuarium.

Zamów prenumeratę

 

baner
banner
figazmakiem
Drewniane kościólki Jasna i ta druga strona 25 lat diecezji

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Więcej